Sloggi-kampagne får høvl: “Det er klammo”
En kampagne fra undertøjsfirmaet Sloggi og netværket White Ribbon sætter fokus på vold mod kvinder ved at fremvise letpåklædte yndigheder: “Kvinder med fuckability,” som en frastødt debattør skriver. Landsforeningen af Kvindekrisecentre er ikke begejstret.
Smukke kvinder promoverer i en ny kampagne Sloggi-undertøj og budskabet om at bremse vold mod kvinder. - Besynderligt, mener Landsforeningen af Kvindekrisecentre.
Smukke kvinder promoverer i en ny kampagne Sloggi-undertøj og budskabet om at bremse vold mod kvinder. - Besynderligt, mener Landsforeningen af Kvindekrisecentre. Sloggi/Instagram


Hvad i himlens navn har smukke kvinder i fine hvide sløjfe-besatte trusser at gøre med vold mod kvinder?

Det spørger debattører og organisationer om i dag.

Undertøjsgiganten Sloggi og netværket White Ribbon, der vil bekæmpe vold mod kvinder, har nemlig lavet en fælles kampagne. Her viser unge kvinder deres veldrejede kroppe frem og de seksuelle vibrationer er svære at ignorere. Men kampagnen handler altså om noget så brutalt som vold mod kvinder.

“Jeg var ved at få ymerdrysset galt i halsen,” konstaterer Amalie Kestler i dag i Politiken. Hun skriver i et debatindlæg:

“I en tid hvor sex og vold stadig oftere i film, tv, medier og spil udstilles som to sider af samme sag, og generationer af unge vokser op med denne forbindelse, som de senere i deres sexliv skal forsøge at skille ad og få til at gå op i en højere enhed, er det bizart og malplaceret, at en kampagne mod kvindevold bruger så seksuelle overtoner.”

LÆS OGSÅ: Bryster på busser skaber ballade

Amalie Kestler peger på, at det netop er karakterstyrke og klar grænsedragning, der skal til, hvis kvinder skal bryde ud af voldelige parforhold.

En krop man kan banke løs på

Debattør Ayse Dudu Tepe krænger sin afsky ud og kalder på DenFri selve kampagnen for “vold mod kvinder.”

“Pointen er, at dette ih åh noget så utraditionelle samarbejde er at udøve vold mod kvinder. Det er en gedigen voldssandwich. Det er at reducere kvinden til en krop. En krop man “bare” kan banke løs på og gokke den af til. Og ærlig talt, jeg synes, det er klammo,” skriver hun.

White Ribbon er et internationalt netværk, der har til formål at få mænd til at tage afstand fra vold mod kvinder.

Netværket, der har sit udspring i Canada, går ofte utraditionelle veje for at komme i kontakt med mænd, der måske ellers ville overse og overhøre kampagner. De putter for eksempel deres antivold-budskaber ned i six-packs eller bruger fanklubber som kanal til at nå mændene.

Besynderlig kampagne

Landsforeningen af Kvindekrisecentre (LOKK) er generelt glad for White Ribbons arbejde, men forstår ikke denne kampagne.

- White Ribbon er et rigtig godt initiativ, for det er godt at få fat i mændene, men vi havde hellere set en anden kampagne end lige denne her, siger sekretariatschef, Ditte Wenzel Pedersen til Avisen.dk.

Også bogen ‘100 Great Danes’ er en del af kampagnen. Her ser man flotte billeder af kvinder i det bare ingenting.

LOKK mener, man holder fast i en objektgørelse af kvinden.

- Kvinden fremstilles som seksualobjekt, og man reproducerer nogle forestillinger om kvinden, som jeg tror, det er vigtigt at gøre op med, når vi taler vold mod kvinder, siger Ditte Wenzel Pedersen.

LÆS OGSÅ: De hører det konstant: Mums, flot kavalergang

Hun peger også på kampagnens ensidige fokus på smukke kvinder.

- Det er lidt besynderligt i vores øjne, at en kampagne, der skal gøre op med traditionelle kønsroller og objektgørelse af kvinden netop holder fast i dette. Det er jo ikke ligefrem kvinder i alle størrelser og faconer med hver deres egen skønhed, der her vises frem.

Vi må bruge alle kanaler

Avisen.dk forsøger at få fat i den danske talsmand for White Ribbon, Lion Rokx.

Om kampagnen har han tidligere udtalt til Fashion Forum, at det er nødvendigt at bruge alle kanaler:

- White Ribbon Denmark er begejstrede for at være en del af dette utraditionelle samarbejde med Sloggi og 100 Great Danes i en kampagne, der gør det muligt at nå et andet publikum end gennem konventionelle kampagner. For at stoppe mænds vold mod kvinder må vi bruge alle kanaler.

LÆS OGSÅ: Ny burgerbar vil have kvinder i hotpants

Sloggi, der også står bag kampagnen, har før høstet kritik for deres fremstilling af kvinder. I 2007 måtte undertøjsfirmaet stoppe en konkurrence, der gik ud på, at unge skulle lægge billeder af sig selv iført trusser på Sloggis hjemmeside.

Det var så op til de besøgende at bestemme, hvem der havde den mest sexede numse, og vinderen kunne score en modelkontrakt.

Se kampagnen her

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.