Slanker lagengymnastik? Vi tester syv myter om sex
Der florerer mange myter om sex og sundhed. Få dem af- og bekræftet her.
Sex er da den bedste form for motion, er det ikke? Også selvom det ikke slanker så meget ...
Sex er da den bedste form for motion, er det ikke? Også selvom det ikke slanker så meget ... SCANPIX arkiv


Er sex lige så effektivt som en løbetur? Kan du få orgasme ved at træne? Og kan det nu også passe, at du kan spise dig til større sexlyst? Læge og sexolog Helle Trankjær afliver og bekræfter syv myter om sex og sundhed.

1. Med en halv times sex forbrænder du ca. 150 kalorier

Falsk! Hvis du skal brænde 150 kalorier på en halv times sex, skal det i den grad være turbosex. En halv times sex kan kun sidestilles med let motion, hvor du slet ikke når op i nærheden af 150 kalorier på en halv time.

Faktisk har undersøgelser vist, at kvinder gennemsnitligt forbrænder 3,1 kalorier i minuttet under sex, hvilket svarer til 93 kalorier på en halv time, mens mænd forbrænder lidt mere.

Du skal sige ja til sex – også når du ikke har lyst. Læs mere på Femina.dk.

2. Risikoen for hjerte-kar-sygdomme mindskes ved regelmæssig sex

Sandt! Sex er god og sjov motion. Det er sundt for krop og sjæl og modvirker blandt andet stress. Når du dyrker regelmæssig motion, betyder det, at du har mindre risiko for at få forhøjet blodtryk, ligesom kolesterolniveauet falder.

Når du er fysisk aktiv, holder du desuden vægten nede, hvilket også er med til at forebygge diabetes. Fysisk aktivitet kan altså mindske risikoen for hjertekar-sygdomme, men husk på, at jo mere aktiv du er under sexakten, jo mere tæller det på motionskontoen.

Sådan bliver I ved med at have god sex. Få rådene på Femina.dk.

3. Det er muligt at få orgasme gennem træning

Sandt (men svært)! Det er ikke altid nemt, og det er nok ikke med det formål, du skal tage ned i træningscentret, men det kan altså ske, at du bliver fysisk stimuleret under visse former for træning.

Poledance er et godt eksempel, da du her automatisk gnider dit underliv op ad stangen, og det samme gælder for redskabsgymnastik og træning i visse maskiner, hvor de erogene zoner også bliver berørt.

Det er også muligt at få orgasme i forbindelse med knibeøvelser og træning af bækkenbunden, da underlivet aktiveres i meget høj grad.

4. Regelmæssig sex mindsker risikoen for inkontinens

Sandt! Stressinkontinens, som er den type inkontinens, der kan opstå, når du nyser, hopper eller hoster, kan forebygges og behandles med knibeøvelser. Du kan lave dine knibeøvelser selv, eventuelt gennem onani eller ved brug af hjælpemidler, men de kan også opstå helt naturligt, når du dyrker sex med din partner, hvor din bækkenbundsmuskulatur, også kaldet sexmusklen, er aktiv.

Det, der sker, når du laver knibeøvelser, er, at du styrker bækkenbunden, som bliver bedre til at lukke af, så du ikke lækker urin. Regelmæssig sex kan altså være en sjov måde at få lavet dine knibeøvelser på.

5. Du kan erstatte træningen med sex

Godt nok er der dem, der kalder sex for lagengymnastik, men der skal meget hurtigtkørende, målrettet sex til, før det kan erstatte en god løbetur. Selv om sex er en fysisk udfoldelse, og det i et vist omfang tæller som motion, skal du huske på, at sex i høj grad bør handle om nydelse – kvalitet – og ikke kun kvantitet.

Med andre ord bør det altså ikke handle om, hvor mange kalorier du får forbrændt på lagnerne, for så begynder sex lige pludselig at føles som en pligt eller som noget planlagt, hvor du skal præstere.

Kombinér i stedet træning med sex, hvor du starter med træningen, hvilket giver øget kropslig velvære, hvorefter du nyder og kobler fra med sex.

6. Proteinrig kost frigiver testosteron og øger sexlysten

Sandt! Det er korrekt, at testosteronniveauet påvirker sexlysten. På baggrund af forskning antages det, at et lavt indhold af testosteron, også hos kvinder, kan betyde nedsat sexlyst og reduceret evne til at opnå orgasme. Det er nok meget begrænset, hvor langt du kommer med proteinholdig kost, hvis målet er at øge testosteronniveauet.

I stedet for at du forsøger at spise dig til et højere testosteronniveau, kan det anbefales, at du øger træningsintensiteten, da du ved hårde fysiske udfoldelser kan øge testosteronniveauet og potentielt set også få mere lyst til sex

7. Sex hjælper dig til bedre søvn

Sandt! Når sex opleves som noget glædesfuldt, hjælper det dig til bedre søvn og kan også være med til at mindske stressniveauet, fordi det har en afslappende effekt. Både under forspillet og selve sexakten frigøres flere forskellige stoffer i hjernen, herunder oxytocin, dopamin, serotonin og endorfiner, som er medvirkende til at gøre dig glad og mere afslappet.

Efter orgasmen udskilles prolaktin, som gør dig mere søvnig. Sexologer beskriver, at manden ofte bliver helt udmattet lige efter udløsningen, hvor han ikke er i stand til at få rejsning. Dette hænger formentlig sammen med, at han får en hurtig stigning i prolaktin, som undertrykker dopaminen, som ellers er med til at holde ham kørende.

Kvinder oplever ikke samme udmattelse, og de kan nogle gange få flere orgasmer i træk, mens de andre gange har brug for en pause. Men har sex været rart, vil hun også mærke en behagelig træthed.

Gitte Holm, FEMINA, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.