Slagsmål mellem Gråhundbus og DSB går endnu en runde
En EU-sag om mulig ulovlig statsstøtte til DSB på en rute mellem København og Sverige har kørt i 12 år.
En EU-sag om mulig ulovlig statsstøtte til DSB har kørt i 12 år og tager nu endnu en runde, efter at EU-Domstolen har ophævet en del af en dom fra Retten, EU-Domstolens første instans.
(Joachim Adrian/POLFOTO/arkiv)
En EU-sag om mulig ulovlig statsstøtte til DSB har kørt i 12 år og tager nu endnu en runde, efter at EU-Domstolen har ophævet en del af en dom fra Retten, EU-Domstolens første instans. (Joachim Adrian/POLFOTO/arkiv) Foto: JOACHIM ADRIAN/POLFOTO


En sag, der har kørt i årevis, om mulig ulovlig statsstøtte til DSB trækker nu endnu mere ud. EU-Domstolen ophæver nemlig tirsdag en del af en dom fra Retten, EU-Domstolens første instans.

Og sagen bliver derfor sendt tilbage til Retten, hvor den skal behandles igen.

Striden handler om, hvilke EU-regler sagen skal vurderes efter. Sagen har kørt i 12 år, hvor den er blevet kastet frem og tilbage i EU-systemet.

Det var i 2003, at ejeren af virksomheden Gråhundbus, Jørgen Andersen, klagede til EU-Kommissionen over, at DSB ifølge ham havde fået ulovlig statsstøtte til ruten mellem København og Ystad i Sverige.

Men i 2010 godkendte kommissionen DSB's statsstøtte til den omstridte rute. Det fik Andersen til at trække kommissionen i retten.

Tre år senere lød Rettens dom, at EU-Kommissionens beslutning var vurderet ud fra en forkert EU-regel, da den godkendte støtten, og kommissionens beslutning blev annulleret.

Kommissionen havde vurderet sagen ud fra en forordning fra 2007. Retten mente, at den skulle have været vurderet ud fra en forordning fra 1969.

Men sagen stoppede ikke her, for den beslutning var kommissionen ikke tilfreds med og appellerede dommen til EU-Domstolen.

Nu vurderer EU-Domstolen, at Retten også har vurderet en del af sin dom ud fra en forkert EU-regel.

Retten har vurderet hele sagen ud fra 1969-forordningen, men en del af den skal ifølge Domstolen vurderes ud fra 2007-forordningen.

Den omstridte statsstøtte til DSB er fra perioden 2000 til 2014, hvor der er blevet indgået to kontrakter. Den del af støtten, der blev udbetalt i slutningen af 2009, skal ifølge EU-Domstolen vurderes ud fra den nyeste EU-regel.

Sagen skal derfor behandles endnu en gang.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.