Skoletjeneste: Børn lærer af dyre-dissekeringer
Når dyr bliver skåret op, kan det virke voldsomt på børn, men de får en værdifuld viden om naturen, lyder det.
Københavns Zoo aflivede og dissekerede giraffen Marius i februar 2014, og giraffen endte som løvefoder. Aflivningen skete som led i det europæiske avlsprogram for giraffer, da det ikke er muligt at sende den af sted til en anden zoologisk have uden at skabe indavlsproblemer. Dissekeringen vakte stor international opmærksomhed og Zoo direktør i København Bengt Holst, som modtog dødstrusler, måtte forsvare sig over for udenlandske medier. Nu er det Odense Zoo, der er kommet i vælten, fordi de torsdag dissekerer en løve foran de besøgende. Løven er i overskud, fordi de og andre zoologiske haver ikke har plads til den.
Københavns Zoo aflivede og dissekerede giraffen Marius i februar 2014, og giraffen endte som løvefoder. Aflivningen skete som led i det europæiske avlsprogram for giraffer, da det ikke er muligt at sende den af sted til en anden zoologisk have uden at skabe indavlsproblemer. Dissekeringen vakte stor international opmærksomhed og Zoo direktør i København Bengt Holst, som modtog dødstrusler, måtte forsvare sig over for udenlandske medier. Nu er det Odense Zoo, der er kommet i vælten, fordi de torsdag dissekerer en løve foran de besøgende. Løven er i overskud, fordi de og andre zoologiske haver ikke har plads til den. Foto: RASMUS FLINDT PEDERSEN/POLFOTO


Forargelsen strømmer frit på de sociale medier, fordi Odense Zoo torsdag dissekerer en løve. Og et af kritikpunkterne er, at det kan være alt for voldsomt for børn at se en løve blive skåret op.

Men dissekeringer er også lærerige for børn, mener Pernille Haugaard Jensen, undervisnings- og udviklingsansvarlig hos Naturcenter Amager Strand. Hun har 15 års erfaring med at dissekere dyr i skoletjenesten.

Og selvom det mest er små dyr, som ænder og fisk, de skærer op på stranden på Amager, så er det, uanset dyrets størrelse, lærerigt for børn, mener hun.

- Børnene kan lære en masse om dyr, når de ser, hvordan de ser ud indeni. Og så får de en viden om, hvad det er for et slags dyr. Om det er et rovdyr, en planteæder eller et overskudsdyr, som løven i Odense Zoo.

- Det er klart, at der er forskel på at dissekere et lille dyr med skæl, og et stort dyr med pels, som vi ikke kunne finde på at spise. Og følelsesmæssigt kan det afføde forskellige reaktioner fra børnene.

Men det handler om, hvordan man tackler det, mener Pernille Haugaard Jensen.

- Børn er jo nysgerrige sjæle, der gerne vil lære så meget som muligt. De skal selvfølgelig have lov til at trække sig væk, hvis det bliver meget for dem. Men det er som regel forældrene, der synes, det er ulækkert og grænseoverskridende. Ikke børnene.

- Man skal ikke være bange for, at børnene bliver engageret følelsesmæssigt. Det er kun naturligt.

Og ifølge Pernille Haugaard Jensen kan dissekeringer af både små og store dyr anspore til, at børnene vil have endnu mere viden.

- Det skærper interessen for de naturvidenskabelige fag, og børnene lærer noget om, hvordan naturen er indrettet.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.