Skoler: Svært at blande køn i klasserne
Det er en svær udfordring at få balanceret antallet af mænd og kvinder i klasserne på landets erhvervsskoler.
Danske Erhvervsskoler ser det som en udfordring, hvis man skal sikre lige mange drenge og piger i klasseværelset.
Danske Erhvervsskoler ser det som en udfordring, hvis man skal sikre lige mange drenge og piger i klasseværelset. Foto: colourbox/COLOURBOX.COM


Erhvervsskoler kan sænke de studerendes fravær ved at have en god blanding af mænd og kvinder i klasserne, viser ny undersøgelse fra Aarhus Universitet. En ligelig fordeling af kønnene kan dog være en udfordring at gennemføre i praksis, fortæller direktør i Danske Erhvervsskoler, Lars Kunov.

- Vores udfordring er jo, at vi kun har den elevsammensætning, vi nu engang har, så den praktiske mulighed for at blande klasserne er begrænset, siger han.

Når de studerende starter på landets erhvervsskoler, har de indledningsvist et grundforløb, hvor alle gennemgår det samme forløb. Herefter skifter de studerende til forskellige erhvervsuddannelser.

- På den første del af uddannelsen kan vi godt sætte holdene, så der er en vis blanding af studerende, men når vi kommer til den del af uddannelsen, hvor de har valgt deres konkrete fag, så må vi erkende, at der er nogle fag, der tiltrækker væsentligt flere mænd end kvinder og omvendt, siger Lars Kunov.

Undersøgelsen fra Aarhus Universitet viser, at hvis et køn er underrepræsenteret i en klasse, er der risiko for, at de ofte har fravær og ikke trives. Det er man opmærksom på hos Danske Erhvervsskoler.

- Det, vi kan gøre, er at have fokus på de fag, hvor der er en meget kraftig kønsopdeling. Enten klassiske kvindefag eller klassiske mandefag. Der skal man have ekstra opmærksomhed på det køn, som er i mindretal, siger Lars Kunov.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.