Skolelederne: Krig mellem lærere og KL skader folkeskolen
For at skaffe flere lærere til folkeskolen, så skal parterne forliges og finde løsninger, mener Claus Hjortdal
Det er uholdbart for folkeskolen, at Danmarks Lærerforening og KL bekriger hinanden, lyder det nu fra skolelederne.
Det er uholdbart for folkeskolen, at Danmarks Lærerforening og KL bekriger hinanden, lyder det nu fra skolelederne. Foto: Scanpix


Det er på tide, at man sikrer ordentlige vilkår for lærerne ude på landets folkeskoler.

Sådan lyder det fra formand for Danmarks Skolelederforening Claus Hjortdal til Ritzau i forbindelse med, at en undersøgelse fra Kommunernes Landsforening (KL) viser, at det er svært at få lærere til folkeskolen.

Her svarer 69 procent af skolecheferne, at der i nogen grad er udfordringer med at rekruttere medarbejdere til kommunens skoler. 11 procent mener, at der i høj grad er udfordringer med rekrutteringen, mens 19 procent svarer, at der ikke er udfordringer.

Claus Hjortdal peger på tre ting, der skal få flere lærere til at søge mod folkeskolen.

- KL har en forpligtigelse til at sikre, at der er de tilstrækkelige ressourcer, og at vi kan få lavet de aftaler, der skal til, så arbejdsvilkårene ude på skolerne er i orden.

- KL og Danmarks Lærerforening skal sætte sig sammen og blive enige om, at de ikke skal bekrige hinanden længere. De skal begge få vendt pilen i den samme retning. Det er uholdbart for folkeskolen, at de to partere ikke kan forliges.

Claus Hjortdal mener, at den sidste vigtige ting er at se på, hvordan man sikrer, at flere søger ind på lærerseminarerne, og at de lærere, der i skolerne, bliver der.

- Det kræver en holdning- og tilgangsændring, som sikrer, at vi får mere fokus på de gode historier, og det, der også fungerer ude på folkeskolerne, og den værdi, det også er at være folkeskolelærer.

Du siger, at man skal se på, hvordan vi sikrer det. Har du en idé om lige nu, hvordan man sikrer det?

- Vi skal have professionshøjskolerne, Undervisningsministeriet, KL, lærerforeningen og Bupl - alle partere omkring folkeskolen - til at gå ind og se på, hvordan vi får profileret folkeskolen med alle de gode historier, der også er.

- Frem for at tale om dårlige historier omkring lektiehjælp og så videre.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.