Morten Fjord har kastet håndklædet i ringen. Han er skoleder på Kolind Centralskole i Syddjurs Kommune indtil 31. januar, hvor han forlader skolen.
Han har sagt sit job op i protest, efter Syddjurs Kommune tidligere i år ændrede tildelingsmodellen for kommunens skoler. Det betyder flere penge til skoler med store klasser, og færre til de små og mellemstore skoler.
- Jeg siger op i protest mod de vilkår og økonomiske rammer, der er for at drive skole her i Syddjurs Kommune. Jeg har sammen med mine medarbejdere udviklet en - synes jeg selv - helt fantastisk skole. Hvor tingene spiller rigtig godt, siger Morten Fjord til Folkeskolen.dk.
Men nedlæggelse af modtageklasser og en række specialklasser rammer skolens medarbejdere hårdt. Og Morten Fjord kan mærke, at det gør ondt på personalet, siger han til Folkeskolen.dk.
- Det er en supertanker, der kører derudaf med en effektiviserings- og økonomistyringstænkning, og mennesket bliver glemt. Vi har et samfund, der aldrig har været rigere. Hvorfor er det så, at vi prioriterer på den her måde? Det forstår jeg simpelthen ikke. Og når man prøver at gøre opmærksom på det, så sker der ikke noget. Er vi ved at udhule den danske velfærdsmodel, spørger Morten Fjord.
Han mener, at der gambles med fremtidens borgere, fordi der halses efter en opgave, som ikke kan løses indenfor de givne rammer.
Formand for Udvalget for Familie og Institutioner i Syddjurs Kommune, Per Ziedler (LA), fortæller til Folkeskolen.dk, at 23 af 27 byrådspolitikere har stemt for den nye tildelingsmodel, hvor pengene følger eleven.
Han argumenterer for beslutningen blandt andet med, at kommunen kommer til at miste omkring 900 elever eller 45 klasser over de næste fem år, og at der er nedsat et skoleforum, hvor skolerne kan diskutere, hvad der går godt, og hvad der går mindre godt.