Skoleelever oplever mindre uro i klasseværelserne
49 procent af eleverne svarer, at der hurtigere falder ro på klassen, når klokken ringer ind til time.
Der er blevet mindre snak og uro rundt om i klasseværelserne i de danske skoler, skriver Ugebrevet A4. Arkivfoto.
Der er blevet mindre snak og uro rundt om i klasseværelserne i de danske skoler, skriver Ugebrevet A4. Arkivfoto. Foto: Jens Dresling/Polfoto


Når det larmer i klassen, kan læreren hurtigt få skabt ro. Det svarer 49 procent af eleverne i det forgangne skoleår. Forrige skoleår 2014/2015 var det kun 43 procent, der fortalte, at læreren tit eller meget tit fik roen til hurtigt at indfinde sig.

Læreren træder også oftere ind i klasselokalet til tiden. 61 procent af eleverne sidste skoleår svarede, at læreren tit eller meget tit mødte præcist mod 57 procent det forgangne år.

Også når det kommer til spørgsmål om let at høre, hvad læreren og eleverne siger i timerne, er der fremgang at spore.

Der har især været forbedringer, når det gælder ro og orden i folkeskolen, viser den store trivselsmåling i folkeskolen, hvor knap 300.000 elever fra 4.-9. klasse har deltaget. Det viser en analyse Ugebrevet A4 har foretaget af Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings databank med uddannelsesstatistik.

Resultatet er glædeligt, mener Mette With Hagensen, landsformand for forældreorganisationen Skole og Forældre.

- Eleverne oplever, at der er mere struktur og seriøsitet i skolen. Når der er en klar og tydelig struktur, er det tydeligt, hvad der forventes. Vi tror ofte, at børnene ikke vil have struktur, men de elsker det, siger hun.

Når der er faldet mere ro over undervisningen, skyldes det også, at der de seneste år er kommet mere fokus på disciplin, mener Niels Egelund, centerleder på DPU, Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse.

I 2009 stod han bag en undersøgelse, der viste, at undervisningen i gennemsnit gik i gang 5,6 minutter efter, timen var begyndt. Det er positivt, at det gradvist er blevet bedre, mener han.

- Eleverne får mere ud af undervisningen, når læreren er der, når timen begynder. Hvis læreren dukker senere op, kan timen begynde med at stoppe kaos og slagsmål. Det giver mindre udbytte, siger han.

Ro har stor betydning for indlæringen, understreger Andreas Rasch-Christensen, der er forskningschef på VIA University College i Midtjylland.

- Når elever skal koncentrere sig og fokusere på stoffet, kræver det gode stabile rammer, hvor læreren sætter dagsordenen, og der ikke sker noget forstyrrende, fortæller han og uddyber, at ro ikke betyder stilhed. Det vigtige er fokus på undervisningen, og at eleverne i gruppearbejde og i klassen taler om det, de arbejder med.

Ro og orden har altid været på dagsordenen i folkeskolen, fortæller Bjørn Hansen, formand for Undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening.

Han vurderer, at når skoledagen opleves som mere rolig, skyldes det også, at skolereformen er blevet hverdag. Blandt andet er lærerne ikke længere usikre på, hvordan man skal gribe bevægelse i timerne an.

- Der er ikke længere samme usikkerhed om de nye elementer i folkeskoleloven. Ting er blevet indarbejdet i hverdagen, og når ting er kendte, giver det mere ro, siger han.

i gruppearbejde og i klassen taler om det, de arbejder med, siger han til Ugebrevet A4.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.