Skoleelever: Det skal være simpelt at klage over mobning
Danske Skoleelever roser nyt klageorgan mod mobning. Men det må ikke blive for bureaukratisk, siger formanden.
En ny klageinstans, hvor forældre og elever får mulighed for at klage over mobning, får ros af Jens Vase Poulsen, der er formand for Danske Skoleelever.
En ny klageinstans, hvor forældre og elever får mulighed for at klage over mobning, får ros af Jens Vase Poulsen, der er formand for Danske Skoleelever. Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix


Det er fantastisk, at elever nu får mulighed for at klage over skolen, hvis ikke der bliver gjort nok mod mobning.

Det mener Jens Vase Poulsen, der er formand for Danske Skoleelever.

Det er vigtigt at have muligheden for at klage, men han håber også, man nu vil have fokus på, at det ikke bliver for bureaukratisk.

- Det er et nødvendigt skridt. Men man skal sørge for, at man gør det så simpelt som overhovedet muligt. Det nytter ikke noget, hvis det kun er elever af juristforældre, der kan klage.

- Man skal også have elever af ressourcesvage forældre med. Derfor er det vigtigt, at nogen tager dig i hånden, siger Jens Vase Poulsen.

Det nye klageorgan er blevet en realitet, efter en aftale mellem Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, SF og Konservative lørdag.

I første omgang skal elever og forældre indbringe deres klage til kommunalbestyrelsen eller skolens bestyrelse.

Hvis ikke forældre og elever får medhold her, kan de klage til den nationale klageinstans i Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM).

Hvis ikke skolen reagerer, kan det i sidste ende betyde, at skolen får frataget tilskud.

Men det er ikke vejen frem at fratage skolerne penge, mener Mette With Hagensen, der er landsformand i Skole og Forældre.

- Primært bekæmper man mobning ved at forebygge ude på den enkelte skole. Så et klageorgan i sig selv skaber ikke mere trivsel på skolen. Men det kan skabe mere opmærksomhed omkring trivsel.

- Men det at udstede bøder til skolerne har ikke den store effekt. Vi ved fra både engelske og amerikanske skoler, at det ikke gør noget godt for trivslen, siger hun.

Børns Vilkår, der varetager Børnetelefonen, har længe presset på, for at elever skulle have en klageinstans. Organisationens direktør, Rasmus Kjeldahl, glæder sig derfor over, at eleverne får mulighed for at klage.

- Mange af de børn, der ringer om mobning til Børnetelefonen fortæller, at de har sagt det til læreren eller skolens ledelse, men der sker ikke rigtigt noget.

- Det er her, at klageinstansen kommer i spil. Ligesom ansatte på arbejdspladser har nogle rettigheder, får elever også ret til at være i et undervisningsmiljø, hvor der ikke er mobning, siger direktøren.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.