Skole og Forældre: Vi oplever ingen problemer med arabisk
Foreningen Skole og Forældre oplever ikke de mobbeproblemer, som ny undersøgelse viser om arabisk i skolen.
Tosprogede elever, specielt arabisktalende, ligger helt i bund, når det kommer til resultater i folkeskolen.
Tosprogede elever, specielt arabisktalende, ligger helt i bund, når det kommer til resultater i folkeskolen. Foto: Colourbox/Free


Arabisk bruges til mobning, ikke til skolearbejde. Det er konklusionen i en undersøgelse foretaget af Jalal El Derbas i forbindelse med hans p.hd.-afhandling.

Det skriver Berlingske.

Jalal El Derbas har studeret videooptagelser optaget over en længere periode med to sjetteklasser med mange minoritetselever. De viste, at elevernes brug af arabisk blev brugt til mobning og chikane og ikke til at diskutere faglige opgaver.

- Al mobning foregår på arabisk. Alle de grimme og onde ord bliver sagt på arabisk, siger Jalal El Derbas til Berlingske.

I sin ph.d.-afhandling har han gennem fem måneder fulgt to sjetteklasser med mange tosprogede elever.

Undersøgelsen sætter spørgsmålstegn ved den gængse opfattelse, at tosprogede børn har faglig gavn af at bruge deres modersmål i skolen. En række forskere bakker op om afhandlingens resultater.

Skole og Forældre: Oplever ingen problemer

Hos foreningen Skole og Forældre, en interesseforening for forældre og skolebestyrelser, har man dog ikke oplevet problemet.

- Vi har en forældrerådgivning, hvor forældre kan ringe ind med problemer. Det er ikke noget, der er kommet frem der, som noget vi bør være opmærksom på. Men bare fordi, vi ikke har hørt om det, betyder det ikke, at det ikke eksisterer.

- Det, vi oplever, er, at der bliver talt en blanding af arabisk og dansk, der bliver brugt som et vennesprog. Men slet ikke som noget, der bliver brugt til mobning og chikane, siger landsformand for Skole og Forældre Mette With Hagensen.

Hun medgiver dog, at foreningen ikke har et stærkt tag i forældre og elever med minoritetsbaggrund.

- Vi har alt for lidt fat i dem, desværre. Vores direkte medlemmer er skolebestyrelser, og der sidder meget få tosprogede forældre i dem.

- Det er en gruppe, hvor det godt kan være svært at få indsigt i, hvad der foregår. Men vi prøver at gøre en indsats på den enkelte skole for at få fat i den gruppe. Men det er en vanvittig svær opgave, siger Mette With Hagensen.

Helt i bund

Jalal El Derbas' undersøgelse er en del af en ph.d.-afhandling, der skal afdække, hvorfor tosprogede elever halter bagefter i folkeskolen. Skole og Forældre er nemlig ikke ene om at have svært ved at nå gruppen.

- Det er de arabiske drenge, og til dels også pigerne, der ligger helt i bunden, når vi ser på testresultater og afgangsprøver, siger professor Niels Egelund fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, der har arbejdet med minoritetselever.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.