Skat må gerne tage 15 procent for bilsalg til udlandet
Det er i orden, at man kun får 85 procent af registreringsafgiften, når man sælger en bil til udlandet.


Det er helt i orden efter EU-retten, at staten trækker 15 procent fra i den registreringsafgift, som man får refunderet, når man sælger et dansk indregistreret køretøj til udlandet.

Vestre Landsret har i en principiel dom afgjort, at fradraget på 15 procent af afgiften er sagligt begrundet fra Skats side, og at det er i overensstemmelse med EU-retten.

Når en bil eller et andet køretøj importeres til Danmark, betales der registreringsafgift af hele bilens pris, men når en brugt bil så eksporteres, får forhandleren kun 85 procent af afgiften refunderet.

Det er ikke rimeligt, mente en større eksportør af biler, og anlagde sag mod Skat. Firmaet krævede 16,3 millioner kroner retur fra statskassen.

Landsretten har set på, hvordan det danske afgiftssystem er skruet sammen.

Det er sådan, at man betaler registreringsafgift af hele bilens pris - altså også af den avance, som forhandleren har beregnet sig.

Hvis man i stedet for at sælge bilen til en dansk kunde, eksporterer bilen, ville det bedre kunne betale sig at eksportere bilen. Og det er ulovlig eksportstøtte, siger Vestre Landsret.

Fradraget på de 15 procent er begrundet i, at registreringsafgiften på en brugt bil indeholder et element af afgift for den sædvanlige avance, som en forhandler har ved salg af brugte biler.

Hvis forhandleren får 100 procent refusion, vil han med fordel kunne eksportere bilen frem for at sælge den til en dansk kunde, og det er direkte eksportstøtte, hvilket er i strid med EU-retten, konkluderer landsretten.

Fradraget er således en saglig følge af, at den danske registreringsafgift beregnes i forhold til bilens værdi, og bileksportøren tabte sin sag. Efter nederlaget skal eksportøren betale sagens omkostninger på 450.000 kroner.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.