Skandaletogene kaster grus i forhandlinger
DSB's kontrakt med staten udløber ved nytår, og der forhandles endnu ikke om en ny. IC4 får skylden.
IC4-togene har givet Danmark mange problemer, og de fleste af togene bliver slet ikke brugt.
IC4-togene har givet Danmark mange problemer, og de fleste af togene bliver slet ikke brugt. Foto: VAN NORDE ERNST/POLFOTO


De skandaleramte IC4-tog har i mere end 10 år været en vedvarende kilde til hovedpine i såvel DSB som Transportministeriet.

Og nu er uvisheden om de tvivlsomme togs fremtid også med til at forsinke forhandlingerne mellem trafikselskabet og dets ejer om rammerne for de næste mange års togdrift.

Den nuværende kontrakt, som trådte i kraft tilbage i starten af 2005, udløber til nytår, og der har længe været gjort tilløb til forhandlinger om en ny aftale.

Men Ritzau erfarer fra kilder tæt på processen, at uvisheden om IC4's fremtid afholder transportminister Magnus Heunicke (S) fra at indkalde til forhandlinger.

Skæbnen for det skandaleramte tog betragtes ifølge Ritzaus oplysninger af ministeriet som havende stor betydning for økonomien omkring den kommende kontrakt, da IC4 og IC2 trods de mange problemer er værdisat til 4,6 milliarder kroner.

DSB gjorde så sent som for en måned siden opmærksom på, at det kan blive en dyr affære at droppe IC4 i forbindelse med selskabets halvårsregnskab.

- Det står klart, at alternativerne til IC4/2 på den korte og mellemlange bane er få og bekostelige, men det kan desværre ikke afvises, at det kan blive nødvendigt, konstaterede selskabet dengang.

DSB er netop nu ved at få undersøgt, om det kan betale sig at arbejde videre med det fejlfyldte tog og lillebroren IC2. Det sker gennem en ekstern undersøgelse, som ventes afsluttet inden årets udgang.

Det er uvist, om ministeriet vil vente helt til december på en afklaring, før forhandlingerne indledes, men flere steder er man ved at miste tålmodigheden.

Torsdag skal Magnus Heunicke redegøre for de manglende forhandlinger i et samråd indkaldt af transportordførerne fra Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance.

Også hos DSB har man efterlyst handling.

- Vi forbereder os på en række scenarier, men håber de politiske forhandlinger snarest konkluderes, så vi kan komme videre også med forberedelserne til indkøbet af den næste generation af elektriske togsæt, skrev selskabet i forbindelse med halvårsregnskabet.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.