Skandale-firma fyrer 70 ansatte: TV 2's skyld, siger direktør
Probana, der længe har været udsat for stærk kritik, fyrer 70 ansatte. Det skriver direktør Peter Sonne.
Probana kom i efteråret 2015 i clinch med flere større danske virksomheder, der mener, at kursusudbyderen er alt for aggressiv i sin markedsføring.
Probana kom i efteråret 2015 i clinch med flere større danske virksomheder, der mener, at kursusudbyderen er alt for aggressiv i sin markedsføring. Foto: Probana/Free


Kursusvirksomheden Probana, der det seneste år er blevet stærkt kritiseret og dømt for brud på markedsføringsloven, nedlægger 70 stillinger ud af 115 i Danmark.

Det skriver administrerende direktør Peter Sonne Joensen i en kommentar på det sociale medie LinkedIn.

Han mener, at det er kritiske journalisters skyld, specielt programmet Operation X sendt på TV2.

- Allerede da TV2's journalister begyndte at kontakte kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere, oplevede vi hurtigt en skadelig effekt på vores forretning, som blev accelereret efter selve udsendelsen, skriver Peter Sonne Joensen på LinkedIn.

Allerede i efteråret 2015 blev Probana kritiseret i medierne, da Finans.dk berettede, at selskabet var på kollisionskurs med store danske virksomheder, da de sendte uopfordrede reklamer i stor stil.

Det startede, da Novozymes blokkerede alle mails fra Probana og en medarbejder skrev om det offentligt. Det fik Peter Sonne Joensen til offentligt at true medarbejderen og kalde ham nedsættende navne.

Samtidig kunne en stribe virksomheder, der hos Probana blev anført som referencekunder, ikke genkende sig selv som sådan.

Det fik den kendte erhvervskvinde Stine Bosse til at trække sig fra samarbejdet med Probana.

I marts 2016 blev Probana dømt for vildledende markedsføring, da man i årevis havde haft et "midlertidigt tilbud".

Tidligere i november kunne Operation X fortælle, at Probana brugte falske profiler til at promovere sig selv på nettet og behandlede sine medarbejdere dårligt.

Selskabets kurser blev stærkt kritiseret for at være af meget dårlig kvalitet.

- Resultatet er desværre, at den forretningsmæssige basis for vores virksomhed i Danmark er skrumpet. Derfor er tilpasningen nødvendig, uanset hvor smertelig den er, skriver Peter Sonne Joensen.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.