Skær ned på sukkeret uden at blive sindssyg
Det kan være en umulig opgave at opgive sukker, men med få tips og tricks bliver det meget nemmere.
Det er ikke spor nemt at opgive sukker...men det kan lade sig gøre, også for dig.
Det er ikke spor nemt at opgive sukker...men det kan lade sig gøre, også for dig. Scanpix


Det er ikke første gang, du prøver at droppe sukker og hver gang ender det med, at du bliver fuldstændig umulig og afslutter dit forsøg med at gå bersærk i en kiosk og ribbe den for lakrids, vingummi og chokolade.

Flere timer senere, når godterne er fortæreret, sidder du skamfuld på sofaen med chokoladerester om munden, en mave der rumler, og du må igen erkende, at du ikke kan undvære sukker.

LÆS OGSÅ: Derfor skal du altid bruge de ydre løgringe

Har du mod på at prøve igen? Hvis ja, så hjælper Brian Wansink, Ph.D. og forfatter til bogen ”Slim by Design” dig gerne videre, fortæller han til Prevention.

Behold den mad, du elsker

Og nej det betyder ikke, at du kan beholde skumfiduserne, du altid spiser til aftensmad. Det, Brian Wansink mener, er, at der er skjult sukker i rigtig mange madvarer som pastaretter, brød, kiks og andet. Og har du tidligere droppet alt det + dit slik, fordi alt sukker var forbudt, så hold lige igen.

Denne gang skal det åbenlyse sukker skæres væk. Det andet skal også væk, men kan erstattes af produkter, hvor der ikke er nær så meget sukker i. Tjek dine varer ud og find alternativer, der har mindre sukker.

LÆS OGSÅ: Så nemt får du den bedste start på dagen

Test dig selv

Mådehold er en svær disciplin. Men et studie fra Cornell University Food and Brand Lab viser, at når det kommer til din eftermiddagssnack, så kan det være en god idé at forsøge dig med det.

Du skal forsøge kun at spise en fjerdel af det, du plejer, for derefter at fortsætte dit arbejde og aktivere dig selv. Chancerne er derefter ret gode for, at din krop simpelthen registrer de gode snacks efter lidt tid og føler sig tilfreds, så den ikke har lyst til mere. Og du har dermed skåret ned på det daglige sukkerindtag.

Snak med din hjerne

- De fleste gange, når vi føler en lyst efter sukker, så handler det i virkeligheden om, at du har brug for at takke eller trøste dig selv, siger Brian Wansink.

Du må gerne stadig trøste dig selv, men begynder du at gøre det med frugt eller en gulerod i stedet, så vil din hjerne med tiden opfatte det som en belønning. Du er nødt til at snakke med din hjerne, så den begynder at tro på det…og det tager altså lidt tid.

LÆS OGSÅ: Det skal du bruge din morgenurin til

Tomme skuffer er vejen frem

Ja, det er trist men sandt. For de fleste af os fungerer det sådan, at er der en pose slik i skuffen, så bliver den spist. Er der ingenting, så får du ingenting. Og har du alligevel lidt sødt derhjemme eller på kontoret, så sørg for at gemme det godt væk.

Et studie bragt i magasinet Appetite viser, at ligger de søde sager indenfor rækkevide, så vil der være 50 procent større risiko for, at folk rækker ud efter det og spiser det, end hvis det er gemt væk et sted længere væk.


Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.