Skældud og kast med kuglepenne: Sagsbehandlere overfuses
I Ringkøbing-Skjern Kommune oplever sagsbehandlerne, at borgerne i stigende grad er frustrerede. Det går ud over de ansatte.
Besparelser og ændrede serviceydelser kan være årsag til, at borgere overfuser sagsbehandlere, mener kommunaldirektøren i Ringkøbing-Skjern. Her oplever sagsbehandlerne i stigende grad voldsomme reaktioner fra borgerne.
Besparelser og ændrede serviceydelser kan være årsag til, at borgere overfuser sagsbehandlere, mener kommunaldirektøren i Ringkøbing-Skjern. Her oplever sagsbehandlerne i stigende grad voldsomme reaktioner fra borgerne. Michael Bothager, Scanpix/arkiv


Kuglepenne og skældud flyver gennem luften. De ansatte i Ringkøbing-Skjern Kommune oplever, at tonen fra borgerne er blevet mere hård.

Det fortæller DR Midt & Vest.

I første halvdel af 2014 registrerede Ringkøbing-Skjern Kommune 271 arbejdsulykker inden for kategorien "Chok som følge af aggressioner eller trusler".

Kommunaldirektør Niels Erik Kjærgaard forklarer, at både offentlige besparelser og ændrede serviceydelser kan være årsag til den hårde reaktion fra borgerne:

- Det er måske nok naturligt, at der kommer en reaktion. Der er bare måden, hvorpå den kommer, som vi kan mærke er blevet skærpet på det seneste, siger han til DR Midt & Vest.

Jobkonsulent Tina Birkeholm, er én af dem, der møder borgerne ansigt til ansigt:

- Det er jo ikke sådan, at vi ikke kan tåle, at nogen er sure eller kede af det eller på den måde hidser sig op; men spørgsmålet er så, hvor meget vi skal stå mål til? Er det ok, at man bliver kaldt nogen ting eller, at der bliver smidt en kuglepen gennem lokalet, siger hun til DR Midt & Vest.

Ringkøbing-Skjern Kommune kører i denne uge kampagnen "Vi taler ordentligt, vil du være med?" for at give en bedre kommunikation.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.