Sjove og overraskende facts om din søvn
Det er vigtigt at få den helt dybe søvn, og du må faktisk gerne sove til middag.
Bliv klogere på din søvn her. 
Bliv klogere på din søvn her.  FOTO: Scanpix


Gitte Holm, FEMINA, Aller Media

Søvn fylder naturligvis en stor del af vores liv, og det kan være et ret stort problem for vores hverdag, hvis vi ikke får den søvn, vi har brug for.

Søvnekspert Mikael Rasmussen har her samlet seks sjove facts om din søvn, og samtidig giver han tre gode råd til at få den gode søvn, du har brug for.

1. Du har behov for mere søvn, hvis du træner meget i en periode, da kroppen har brug for at blive gearet ned og genopladet.

2. Du kan godt have et sundt søvnmønster, selv om du sover til middag. Du skal blot regne med, at nattesøvnen bliver kortere.

3. A-mennesker har sværere ved at arbejde på skiftehold end B-mennesker, da A-mennesker har svært ved at omstille sig.

Søvnekspert: Sådan putter du dit barn hver aften med succes

4. Du kan blive syg af stress, hvis du ikke får den dybe del af søvnen. Ligeledes kan det være svært at komme ned i den dybe del af søvnen, hvis du allerede har bekymringer.

5. Din krop kan kun justere sig med én tidszone om dagen. Det betyder, at det reelt tager en uge at omstille dig, hvis du rejser syv tidszoner væk.

6. Sådan fungerer din søvn: Efter cirka 15 minutter i sengen falder du i søvn, og efter en halv time falder du ind i den dybe søvn, hvor der frigives væksthormoner, og musklerne genopbygges, ligesom hjernen også renses for giftstoffer og giftige proteiner. Når du er restitueret fysisk, går du videre ind i REM-søvnen, hvor du drømmer, og i de sene nattetimer bliver søvnen mere og mere overfladisk. Mellem søvnstadierne har du små mikroopvågninger, hvor du vender og drejer dig. Disse vil du dog sjældent kunne huske.

Mangler du søvn: Her er 7 klare tegn på, du skal sove noget mere

Selvhjælp til søvn

Lav ritualer: Sluk tv’et, lyt til stille musik, skru ned for lyset, eller tag et varmt bad inden sengetid, så kroppen langsomt vænnes til, at det er tid at falde til ro.

Sovezonen: Gør soveværelset til en bekymringsfri zone, hvor der er mørkt og stille, og hvor der ingen former for stimuli eller blåt lys findes.

Undgå motion inden sengetid: Når du får pulsen op, udløses der en masse stresshormoner i kroppen, og temperaturen stiger. Derfor bør du ikke træne, to til tre timer før du skal sove, da kroppen har brug for tid til at falde til ro.

Ekspert: Sundhed er også at droppe løbeturen og lave ingenting

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.