Sixpack og flad mave? Du kan sagtens have slappe mavemuskler alligevel
Mange træner kun den ene type mavemuskler.
Selvom du har en flad, veltrænet mave, kan det sagtens være, at dine inderste mavemuskler er slappe og utrænede.
Selvom du har en flad, veltrænet mave, kan det sagtens være, at dine inderste mavemuskler er slappe og utrænede. Colourbox / Modelfoto


Selv om du måske er en af de kvinder, der går rundt med en smukt markeret mave, som er det tydelige tegn på, at du har lagt energi i at træne dine mavemuskler, kan du faktisk godt have slappe mavemuskler.

Rigtig mange kvinder har en drøm om at få en flad mave: På Femina.dk kan du finde ti forskellige opskrifter, der kan hjælpe dig på vej

Vi har nemlig alle sammen to sæt mavemuskler. De ydre, som markerer maven, og de indre, som sammen med de indre rygmuskler stabiliserer centrum af vores krop. Og rigtig mange danskere har en meget slap indre muskulatur, lyder det fra træningsekspert Birgitte Nymann, der har udgivet en række bøger og dvd’er om træning.

- Rigtig mange er for svage i deres indre muskulatur, fordi vi sidder for meget ned foran en computerskærm, og det betyder, at den inderste muskulatur glemmer at spænde op, siger hun.

Dårlig holdning og spændinger

Og har man en svag indre muskulatur, så kan det resultere i en dårlig holdning, da musklerne ikke er stærke nok til at holde vores krop ordentligt på plads.

- Leddene sidder simpelthen i forkerte stillinger, hvilket ender med at give spændinger, siger hun fortsat.

Derfor er det vigtigt at have fokus på at få trænet den indre muskulatur, og det smarte er, at når man træner den indre muskulatur, så følger den ydre automatisk med.

- Man kan ikke undgå at træne de ydre muskler, når man træner de indre, men hvis du kun træner de ydre, så følger de indre altså ikke automatisk med, siger Birgitte Nymann.

Planken træner flere muskler på en gang: Læs mere på Søndag.dk

Vælg bold, frie vægte, elsatik og håndvægte

Når man ser sig om blandt maskiner og frivægte i fitnesscenteret, så er det ikke lige umiddelbart til at gennemskue, hvad det så er for nogle øvelser, man skal lave, så man er sikker på at få både den indre og den ydre muskulatur med. Men her har Birgitte Nymann et par tommelfingerregler, så man er sikker på at komme hele vejen ind, når man træner.

- Man kan helt overordnet sige, at når man træner i helt almindelige maskiner, der har et ryglæn, så træner man kun de ydre muskler. Men træner man med en bold, elastik, frie håndvægte, vægtstang og alt hvad der har frie bevægelser og som derfor udfordrer balancen, så får man de indre muskler med, siger Birgitte Nymann, og nævner blandt andet den lille såkaldte Redondobold, der kan bruges til at træne hele kroppen, som en hjælp til at få de indre muskler med.

- Det er et helt unik og fantastisk træningsredskab, som er særligt god til at træne ryg og mave. De indre muskler spændes helt reflektorisk, så man laver helt automatisk sine øvelser korrekt. Man skal altså ikke tænke så meget over, om man nu også spænder de indre muskler op, forklarer hun.

Man kan dog godt fortsætte øvelserne i maskinerne, og fortsat få de indre muskler med. Man skal bare ikke udføre øvelserne, som man plejer.

Stræk ud efter træningen og undgå skader: Læs mere på Femina.dk

- Hvis man træner i maskine med ryglæn, så kan man med fordel rykke sig et par centimeter fra i af ryglænet, for så vil man i højere grad få de indre muskler med. Hvis man rykker ud fra ryglænet, vil man nemlig opleve, at man ikke er helt så stærk, som man plejer at være, da ryglænet plejer at afstive rygsøjlen, hvilket betyder, at man ikke behøver at bruge sine indre muskler til at stabilisere rygsøjlen, forklarer hun.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.