Sidste nyt: Der er håb for skandaleramte IC4-tog
De omstridte tog kan bruges i trafikken mellem landsdelene, vurderer ekstern rapport.
De kan faktisk godt bruges - konkluderer ny rapport.
De kan faktisk godt bruges - konkluderer ny rapport. Polfoto (arkivfoto)


De skandaleramte IC4-tog kan bringes i en stand, hvor de kan bruges som intercitytog og dermed spille en hovedrolle i den danske togtrafik.

Det bekræfter flere af folketingspartiernes transportordførere, cirka halvanden time før DSB selv offentliggør konklusionerne fra det schweiziske konsulentfirma Prose, der har undersøgt togene på ønske fra DSB.

Ordførerne har brugt formiddagen på at drøfte rapportens konklusioner.

Socialdemokraternes Rasmus Prehn mener dog, at det er for tidligt at sige, om de kan omsættes til virkelighed.

- Vi har bedt DSB om at give os en vurdering af konklusionerne, siger han.

Venstres Kristian Pihl Lorentzen kalder fortsat kvalerne omkring IC4 - altså om man skal blive ved med at kaste penge efter det italiensk designede tog eller skrotte det og dermed stå med en milliardregning - for et valg mellem pest eller kolera

- Jeg har svært ved at blive positiv og begejstret, når det handler om IC4. Det er pest eller kolera, og jeg er som udgangspunkt skeptisk over for at blive ved med at poste penge i IC4, for det har vi prøvet adskillige gange før, og hver gang er det gået galt, og der er opstået nye problemer, siger han.

Ifølge Ritzaus oplysninger anslås det i rapporten, at det vil koste i nærheden af 150 millioner kroner at udbedre selve materiellet i IC4-togene. Investerer man de penge, vil 74 af togsættene kunne køre i 2019. Men det beløb omfatter ikke andre omkostninger til eksempelvis lønninger.

- Schweizerne anbefaler at fortsætte, fordi man er nået så langt i processen, at det vil være fuldstændig håbløst at gå tilbage nu, og fordi de mener, at DSB har gang i noget fornuftigt nu, siger Enhedslistens Henning Hyllested.

De Konservatives Mike Legarth er stadig i tvivl om togets potentiale.

- Jeg er ikke overbevist, siger han efter at have kigget på konklusionerne. Det er en stor investering, og der er ingen garanti for, at det er nok, siger han.

IC4 bruges i dag primært som regionaltog, og på en gennemsnitlig dag indgår kun 21 ud af de i alt 82 togsæt i køreplanen.

De seneste data fra kørslen viser, at cirka ni procent af de planlagte afgange med IC4 i perioden fra januar til og med september i år er blevet aflyst.

Til sammenligning var det kun 0,9 procent af DSB's passagerafgange, der blev aflyst i samme periode.

- Sådan en pålidelighed kan man ikke bruge til noget. Den er helt ude i hampen, konstaterer trafikforsker Per Homann Jespersen, som er lektor ved RUC.

I den gældende kontrakt mellem DSB og Transportministeriet er det aftalt, at det højst må være én procent af samtlige togafgange, der aflyses. IC4 aflyses ni gange så ofte.

Ifølge den oprindelige plan skulle IC4-togene have kørt i 2006.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.