SF vil fremlægge beslutningsforslag om alkohollåse
Både SF og Enhedslisten er enige om, at den nuværende ordning for alkohollåse ikke fungerer.
Alt for mange trafikulykker sker på grund af alkohol, og det vil flere partier nu sætte en stopper for med tvungne alkohollåse i dømte spritbilisters biler.
Alt for mange trafikulykker sker på grund af alkohol, og det vil flere partier nu sætte en stopper for med tvungne alkohollåse i dømte spritbilisters biler. Foto: free/free


Er man dømt for at køre spirituskørsel, så skal man have installeret en alkohollås i bilen, hvis man igen vil ud på vejene.

Det mener Jonas Dahl (SF), som er gruppeformand i SF og tidligere trafikordfører for partiet, og han fortæller, at SF inden længe vil fremlægge et beslutningsforslag i Folketinget om installering af alkohollåse i dømte spritbilisters biler.

- Vi må jo desværre konstatere, at har man først én gang kørt med spiritus i blodet, så er der en stor sandsynlighed for, at man gør det igen, og det er til fare for en selv og alle andre, siger han.

En ny undersøgelse, som er lavet af Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, viser, at der er alkohol involveret i to ud af tre trafikulykker, som sker på landeveje om natten.

Havarikommissionen opfordrer nu til, at dømte spritbilister skal tvinges til at få installeret en alkohollås.

Siden april har spritbilister kunnet få et mindre nedslag på straffen ved at montere en alkohollås i deres bil, men indtil videre har kun syv personer takket ja til tilbuddet. Det er ifølge Jonas Dahl et tydeligt tegn på, at ordningen ikke er optimal.

- Den nuværende ordning fungerer ikke, og det er også derfor, vi er nødt til at stramme op.

- Vi er nået langt i forhold til trafiksikkerhed de seneste år, men vi må stadig erkende, at der er steder, hvor vi kan gøre det bedre, og dette er et af dem, siger han.

Transportordfører for Enhedslisten, Henning Hyllested (EL), er enig med Dahl i, at den nuværende ordning ikke er holdbar, og han mener, at man skal tage ved lære af den svenske alkohollås-model.

- Den aftale der er nu, den er for det første uhyre bureaukratisk, uigennemskuelig, og så er der ikke nok incitament i den til at få installeret en alkohollås, siger Hyllested.

- Man kunne da kigge lidt mod Sverige, som har en større succes på området, og så prøve at efterligne dem. Jeg tror ikke, der er den store forskel på spritbilister i Danmark og Sverige.

I Sverige kan den dømte spritbilist få en alkohollås installeret og så få lov at køre videre under nogle bestemte vilkår. Det tilbud benyttede 3256 svenskere sig af sidste år.

Også Venstre og Dansk Folkeparti er positivt stemt for at følge havarikommissionens anbefaling.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.