Karsten Hønge er beskæftigelsesordfører for SF. Han udlært tømrersvend og arbejdede i en længere årrække på forskellige byggepladser. Han er også tidligere fagforeningsformand gennem 16 år. Karsten vil især skrive om vilkårene på arbejdsmarkedet – altid med udgangspunkt i dem, som har mindst.
NÅR DET GÆLDER LASTBILKØRSEL på de danske veje, har den danske nummerplade og chauffør det svært.
Seneste tal for lastbiler, som krydser grænsen, viser, at kun 29 procent har danske nummerplader. For fem år siden var 42 procent af lastbilerne i tællingen danske.
Det er et alarmopkald, når vi oplever en så dramatisk nedgang i kørslen og dermed i antallet af ansatte.
I WEEKENDEN tager jeg med en langtidschauffør sydover. Jeg glæder mig, for det er godt ved selvsyn at se på vilkårene på de europæiske veje, og de forhold som chaufførerne arbejder under. Udenlandske chauffører arbejder ofte under kummerlige forhold, og bor på rastepladser og sideveje. Det spreder sig i hele Europa, og kræver en målrettet indsats både i EU og i Danmark.
Det nytter ikke, at udenlandske chauffører kører rundt i Danmark og udnytter reglerne, uden at der er styr på hverken løn eller arbejdsvilkår. Danske chauffører og seriøse firmaer mister arbejdet på grund af unfair konkurrence.
HVIS VI IKKE GØR NOGET, vil transportbranchen, som vi kender den, ganske enkelt dø ud. Derfor stiller SF sammen med Dansk Folkeparti en stribe forslag, som skal dæmme op for problemerne i branchen.
Vi foreslår permanente nummerpladescannere ved grænsen og på udvalgte transportknudepunkter samt langt højere bøder til de firmaer, som overtræder køre- og hviletidsbestemmelserne.
DERUDOVER FORESLÅR VI, at myndighederne skal have mulighed for at tilbageholde lasten, hvis en lastbil bliver taget i at snyde. Det vil få både transportfirmaet og kunderne til at tænke sig om en ekstra gang, inden man vælger at basere sin forretningsmodel på at bryde reglerne. Med vores forslag vil varerne ganske enkelt ikke når frem til tiden, hvis der snydes.
Hvis ikke vi gør noget nu, vil det få meget alvorlige følger for branchen med stor risiko for, at mange danske chauffører mister deres job i løbet af de kommende år.
Jeg håber, at et flertal i Folketinget vil være med til at gøre vores forslag til virkelighed.
Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.