Selina frustreret over café-branchen: "Ledelsen ved ikke, hvordan tingene fungerer"
Der er alt for langt imellem gode arbejdspladser, hvis man arbejder på café eller restaurant. Opråbet kommer fra 21-årig tjener og servicekok.
- Man bliver meget efterladt og er alene om rigtig mange ting. Og ledelsen ved ikke, hvordan tingene fungerer, siger 21-årige Selina Sander Jensen, der har flere års erfaring med servicejobs.
- Man bliver meget efterladt og er alene om rigtig mange ting. Og ledelsen ved ikke, hvordan tingene fungerer, siger 21-årige Selina Sander Jensen, der har flere års erfaring med servicejobs. Privatfoto.


Restaurationsbranchen er hård og ubarmhjertig.

Sådan siger den 21-årige Selina Sander Jensen fra København. Hun er ved at tage en HF-uddannelse, men arbejder samtidig som tjener og servicekok.

Hun mener, at man skal se sig rigtig godt for, hvis man vil finde en god arbejdsplads i restaurationsbranchen.

- Der er sindssyg mange steder, man kan få et arbejde, hvis man er ligeglad med, hvilke forhold man skal arbejde under. Men der er rimelig langt imellem dem, hvor der er en ordentlig overenskomst, og hvor man selv har noget at skulle have sagt, siger hun til Avisen.dk.

Og hun kender branchen indefra. Som 17-årig fik hun sit første job, hvor hun arbejdede med take away i fire år, og siden har hun arbejdet som både kok og tjener.

Kan ikke holde til branchen i længden

Da Selina Sander Jensen startede i restaurationsbranchen ville hun gerne uddanne sig inden for feltet. Men det er hun gået væk fra, efter hun nu ved, hvor fysisk opslidende de fleste job i branchen er, fortæller hun.

I det hele tager er der ikke altid stor forståelse for, hvilke arbejdsvilkår de ansatte har, oplever hun. 

- Man bliver meget efterladt og er alene om rigtig mange ting. Og ledelsen ved ikke, hvordan tingene fungerer, siger hun.

Hun har oplevet, at chefer dikterede, at ting skulle gøres på bestemte måder bag disken, selvom det slet ikke var meningsfuldt på en presset vagt, fortæller hun.

- Der bliver også sparet på lønninger, hvor man får at vide, at der ikke kan være flere på vagt, fordi der ikke er råd til udgifterne til løn. Men tit har man altså behov for en kollega, fordi der er for meget arbejde til, at man kan stå alene med det, påpeger hun.

Dårligere oplevelse for gæsterne

De dårlige forhold for de ansatte går også udover serviceniveauet for kunderne og gæsterne, har Selina Sander Jensen erfaret.

Men ansvaret falder tilbage på ledelsen, pointerer hun.

- De skal være nede i caféen eller butikken, så de ved, hvordan en arbejdsdag er for dem, der står med kundebetjeningen, mener hun.

Hun påpeger, at det er vigtigt at lytte til, hvilke erfaringer medarbejderne har omkring, hvad der virker optimalt. 

- Men desværre udnytter en del arbejdsgivere, at mange unge bare gerne vil have et job, siger Selina Sander Jensen.

Avisen.dk har forgæves forsøgt at få en kommentar fra HORESTA, der er er hovedorganisation for hotel-, restaurant- og turisterhvervet. 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.