De danske forbrugere er glade for at handle på nettet, men mange af de digitale handler foregår på udenlandske netbutikker.
Chokmelding fra direktør om ny overenskomst: Ansatte går NED i løn
Nye tal fra Foreningen for Dansk Interenthandel (FDIH, red.) viser, at de fem mest benyttede netbutikker er udenlandske virksomheder. Samtidig viser tallene, at de 20 mest benyttede netbutikker tegner sig for næsten hver fjerde nethandel i Danmark.
Se her listen over de 20 mest brugte netbutikker i første halvår af 2018 sammenlignet med samme periode sidste år:
Helt i top er den tyske tøjportal Zalando, mens svenske H&M indtager 2. pladsen på listen. Kinesiske Wish.com snupper bronzemedaljen, når det gælder om at få danskerne til at hive bankkortet frem foran skærmen.
Der er dog også danske virksomheder på top 20-listen, da blandt andet Coop, Nemlig.com og Saxo Boghandel er blandt de mest populære digitale forretninger.
De nye tal viser også, at de danske forbrugere handlede i de første seks måneder af 2018 for 63 milliarder kroner på nettet, og forbruget voksede med 11,7 procent.
- Væksten skyldes nemlig i høj grad, at flere virksomheder sælger via nettet, og at de er gode til det. Det giver forbrugerne bedre mulighed for at handle, som de vil, og det afspejler sig i væksten, siger siger Niels Ralund, der er administrerende direktør i FDIH.
Han mener, at de danske politikere skal gøre mere for at sikre fair konkurrence og lige vilkår, hvis de udenlandske giganter ikke skal sætte sig for tungt på den digitale kage.
- Der er rigtig mange dygtige netbutikker i Danmark, og der er stadig plads til dem alle. Jeg frygter dog, at hvis vi ikke udviser rettidig omhu, ender med amerikanske eller tyske tilstande, hvor én butik - Amazon – sluger næsten halvdelen af e-handlen, siger han.
Læs mere om FDIH's analyse her.