Savner du fibre? Her er de lækre alternativer til pasta og ris
Der er god grund til at spise de sundere alternativer til ris og pasta – se hvilke her.
En sund mave skaber velvære - og vi ved jo godt, at du fremmer det ved at spise sundt.
En sund mave skaber velvære - og vi ved jo godt, at du fremmer det ved at spise sundt. Foto: SCANPIX arkiv


Af redaktionen, SØNDAG, Aller Media

Hvis man vil spise andet end ris og pasta til aftensmaden, er der flere sunde alternativer at kaste sig over. Og flere af dem er faktisk sundere.

- Mange af de nye slags korn, frø og ris, vi spiser, kan være sundere end klassisk pasta og ris, fordi denne type kulhydrater er mere fiberrige end selv grove versioner af de gamle, forklarer Anne W. Ravn, der er diætist og medlem af SØNDAGs sundhedspanel.

Læs her om de sunde fordele ved at spise søde kartofler

Begrebet 'perle' henviser til måden, de forskellige kornarter er behandlet på. Med en specialmaskine fjerner man kornets yderste grove skal, og herefter er kernen poleret.

Fremgangsmåden betyder så også, at hverken perlespelt, perlerug eller perlebyg er fuldkornsprodukter, men da det meste af skaldelene er bevaret, er fiberindholdet dog stadig højt.

Her er fem spisevaner, der gør dig tyk

Bulgur frem for couscous

Allerhøjest er det i perlerug, fordi rug er en meget fiberrig kornart. Her er fiberindholdet helt oppe på 12 g pr. 100 g. Spelt er til gengæld en hvedesort, der kun er ganske lidt sundere end helt almindelig hvede.

Typisk indeholder perlespelt derfor kun halvt så mange fibre som perlerug. Perlebyg ligger midt imellem de to med et fiberindhold på niveau med fuldkornspasta.

- Hvis man vurderer på fiberindholdet, er bulgur at foretrække frem for couscous. Bulgur er jo tørrede og knækkede hvedekerner, mens couscous er fremstillet af pastadej af durumhvede, som herefter er gnedet gennem en sigte og formet til små gryn. Fiberindholdet i bulgur er på niveau med perlespelt, mens indholdet af fibre i couscous er lavt, med mindre du køber det i en fuldkornsvariant. Bulgur fås også i en fuldkornsudgave med 13 g fibre, hvilket er højere end i hele hvedekerner, forklarer Anne W. Ravn.

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.