Det skal være nemt at få et lift med Uber, når man ankommer til en lufthavn med SAS. Sådan lyder budskabet fra SAS i den seneste opdatering af selskabets app.
- Vi gør det nemmere at få et lift til og fra lufthavnen – med Uber, skriver selskabet om den nyeste udgave af sin app, der er blevet lanceret onsdag den 21. juli.
Selskaber skriver ikke til opdateringen, hvor i verden man vil hjælpe med et Uber-lift. Kun at der er tale om udvalgte lufthavne.
Til Avisen.dk oplyser pressekontakt i SAS Cathrine Sandegren, at opdateringen foreløbigt er en test.
- Det her er en test, som vi laver lige nu, der skal give de rejsende mulighed for let og enkelt at rejse til og fra lufthavnene. Det, som ikke står i opdateretingen, er, at det kun gælder for vores destinationer i USA.
Artiklen fortsætter under billedet.
SAS lægger ikke skjul på, at man nu vil køre med Uber på en række destinationer. Foto: Screenshot fra App Store.
Kun et pilotprojekt
I Danmark har Uber været udsat for kraftig kritik fra taxibranchen. Den omstridte kørselstjeneste er blandt andet blevet kritiseret for piratkørsel og skatteunddragelse. Senest har flere Uber-chauffører i Københavns Byret fået bøder for ulovlig taxikørsel.
Hvordan forholder SAS sig til, at man sender kunder til Uber taget i betragtning, at Uber er blevet kritiseret for piratkørsel og skatteunddragelse?
- Det er det for tidligt at sige noget om. Vi har i dag ikke et langsigtet eller strategisk samarbejde med Uber. Vi gennemfører her et pilotprojekt i USA i en begrænset periode for at se, hvordan denne tjeneste fungerer via vores app, lyder svaret fra Cathrine Sandegren, som tilføjer:
- Men hvis vi vil indgå et samarbejde på sigt, vil vi nøje vurdere Uber som en samarbejdspartner.
Hun bekræfter, at SAS med opdateringen af sin app er med til at sende kunder over til Uber, men fastholder samtidigt, at det kun er i USA, at SAS tilbyder kunderne at køre med Uber.
- Nu kører vi det her i en testperiode og vil lade vores kunder vurdere funktionaliteten.
Fagforening: Det må være et hedeslag
Hos Flyvebranchens Personale Union, der blandt andet organiserer SAS’ personale i datterselskabet Cimber, vækker det nye initiativ stærk undren hos næstformand Anders Mark Jensen.
- Det virker fuldstændig uvirkeligt og helt absurd. Der må være en i udviklingsafdelingen, der har fået et hedeslag her i sommervarmen, siger han og tilføjer:
- Man må gå ud fra, at der er nogen i topledelsen, der får stoppet den her test, inden det bliver helt realiseret.
Det undrer på mange måder næstformanden, at SAS ikke tager afstand til Uber. Han peger på, at SAS’ tilbud til kunderne om at booke en Uber-vogn i sidste ende kan skade selskabets gode ry.
- SAS er kendt for at tage samfundsansvar, men nu vil man samarbejde med en aktør, som gør fuldstændigt det modsatte.