Det handlede ikke om at spare en masse penge, da SAS for et år siden flyttede 147 kabineansatte fra SAS til Cimber. Det slår SAS fast, efter at flyselskabet i dag har fået Arbejdsrettens ord for, at man har fulgt reglerne for såkaldt virksomheds-overdragelse til punkt og prikke.
SAS bliver ellers beskyldt af fagbevægelsen for, at man ved at opkøbe det stærkt nødlidende Cimber ville spekulere i at få flyttet personale fra en 'fed' overenskomst hos SAS til en 'tynd' hos Cimber.
Nu skriver konstitueret pressechef i SAS, Anna Vibeke Nielsen, til Avisen.dk om købet af Cimber:
- Hovedmotivet har aldrig været at få billigere overenskomster for kabinepersonalet.
Hun forklarer, at købet af Cimber var en strategisk satsning på bedre at kunne beflyve lufthavne og ruter, hvor der ikke er så mange passagerer. Derudover skriver hun:
- Købet skete for at forenkle SAS til færre flytyper og effektivisere operationen af regionaltrafikken med vores CRJ900-fly (mindre passagerfly, red.).
- Vi arbejder konstant på at øge vores konkurrencedygtighed og fokusere på kerneforretningen. Hovedmotivet (bag købet, red.) har været forenkling i form af færre flytyper, lavere omkostninger og forbedret konkurrenceevne.
Ansatte frygter det værste
Blandt stewardesser og stewarder hos SAS er man meget triste over dagens dom i Arbejdsretten. Og man frygter, at SAS vil flytte mange flere opgaver over til datterselskabet Cimber, hvor det er billigere for SAS at have personale.
- Det er en rigtig trist dag for hele det danske arbejdsmarked. Efter denne dom kan danske lønmodtagere ikke længere sove trygt om natten. De kan med en 'Cimber-fidus' blive tvunget over på ringere overenskomster, udtaler Jean Pierre Schomburg i en pressemeddelelse. Han er næstformand for de kabineansattes fagforening i SAS, CAU.
Anna Vibeke Nielsen fra SAS vil ikke afsløre, hvordan planerne er for Cimber. Og om man satser mere på vækst her end i SAS. Hun skriver til Avisen.dk:
- I dag er Cimber en vigtig del for, at SAS kan opretholde et veludviklet netværk. Hvordan Cimber vil vokse afgøres af markedets udvikling og efterspørgslen på regional trafik.
SAS opkøbte det nødlidende flyselskab Cimber i december 2014, Angiveligt for at de korte, regionale ruter kunne betjenes i regi af dette selskab.
De 147 kabineansatte, som blev overflyttet fra SAS til Cimber ved opkøbet, var på det tidspunkt ansat under en overenskomst med SAS.
Da Cimber frasagde sig overenskomsten kunne de se frem til at blive overført til Cimbers ringere overenskomst fra 2017.
Denne overenskomst havde blandt andet længere arbejdstid, kortere ferie og lavere slutløn. Frustrationerne i den forbindelse førte blandt andet til, at de kabineansatte nedlagde arbejdet i marts 2015.
Kilder: Dom fra Arbejdsretten og FTF.