SAS' fly-finte: Sparer millioner
To ud af tre SAS-fly flyver under norsk flag. Hver femte af 121 SAS-fly er danskregistreret.
Ved at registrere fly i Norge i stedet for Sverige eller Danmark sparer SAS millioner. Derfor flyver to ud af tre SAS-fly under norsk flag. Genrefoto
Ved at registrere fly i Norge i stedet for Sverige eller Danmark sparer SAS millioner. Derfor flyver to ud af tre SAS-fly under norsk flag. Genrefoto Foto: colourbox/free


En millionforskel på prisen for at registrere et fly i enten Norge, Sverige eller Danmark har fået det skandinaviske luftfartsselskab SAS til at gøre to ud af tre af virksomhedens fly norske.

Det viser tal, som den norske avis Aftenposten har indhentet.

Ifølge avisen kan en flyregistrering i Sverige komme op at koste ti millioner kroner, mens SAS i Danmark skal punge ud med en million kroner stykket.

I Norge derimod ligger prisen på 14.100 kroner per fly.

- Der er åbenlyst mange penge at spare for os ved at lade flyene blive registreret i Norge, siger SAS' informationschef i Norge, Knut Morten Johansen, til Aftenposten.

- Desuden er SAS-koncernen efter en samlet vurdering nået frem til, at de bedste kompetencer og den bedste service er i det norske luftfartstilsyn, siger han videre.

I dag er 80 ud af 121 SAS-fly registreret i Norge. Godt hver femte fly i SAS' flyflåde har dansk registrering, mens der er længst mellem flyene, der flyver under svensk flag.

SAS har heller aldrig været mere norsk, end selskabet er i dag.

- Antallet af SAS-fly i det norske register har aldrig været større. Hverken i antal eller målt på andelen af den samlede flåde. Årsagen er en blanding af økonomiske og praktiske hensyn, siger Knut Morten Johansen til Aftenposten.

I modsætning til Danmark og Sverige har Norge ratificeret den såkaldte Cape Town-konvention, der betyder, at ejerne af fly og andre "mobile aktiver" er ydet en særlig beskyttelse mod krav fra kreditorer i tilfælde af en konkurs.

Ifølge avisen er både den danske og svenske luftfartsbranche bekymret over udviklingen.

41 procent af SAS' indtægter på flytrafik kommer fra det norske marked. Danmark står for 33 procent, mens selskabet henter 26 procent af kronerne i Sverige.

/ritzau/NTB

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.