I et interview i Deadline d. 31 august sammenlignede Anders Samuelsen sænkelsen af registreringsafgiften på biler med de topskattelettelser, som hans parti vil have gennemført.
Her påstod han, at han har dokumentation for, at den lavere bilafgift gav to millarder kroner i statsindtægter, og at topskattelettelser vil have samme effekt.
Men ifølge Detektor ligger der ingen dokumentation bag partiformandens påstand, skriver dr.dk.
De to milliarder har Anders Samuelsen fra Finansministeriet, som opjusterede forventningerne til indtjeningen i 2016 og 2017. Men der er intet belæg for, at den højere indtjening skyldes en lavere bilafgift. Den skyldes derimod, at der er blevet solgt flere biler, end man havde regnet med. Og hvad det skyldes, har Finansministeriet ikke en forklaring på.
LA erkender mangel på dokumentation
I en mail til Detektor erkender Liberal Alliance, at der mangler egentlig dokumentation for en sammenhæng mellem bilafgiften og de højere statsindtægter.
- For at gøre det helt klart: Der foreligger ikke nogen dokumentation på, at stigningen i provenuet for registreringsafgiften hænger sammen med sænkelsen af satsen. Der findes ikke en undersøgelse over sammenhængen.
Partiet er dog stadig af den overbevisning, at det er den lavere bilafgift, der har medført et højere bilsalg, og derfor indirekte årsag til, at der er kommet flere penge i statskassen.
Flere årsager bag de to milliarder
Men ifølge professor i transportøkonomi på DTU Mogens Fosgerau kan der ligge flere forklaringer bag det stigende bilsalg.
- Dels er der økonomien. Hvis man har flere penge, så køber man flere biler, så er der er renten, hvis det er billigt at låne, så køber man også flere biler, så er der benzin og diselpriserne, hvis det er billigere at køre i bilerne, så køber man også flere biler, siger han til dr.dk.
At bilafgiften også kan have en effekt, vil professoren ikke udelukke. Men han mener, at det er vildt at give bilafgiften hele fortjenesten. Der er sket mange ting i samfundet, som kan forklare opjusteringen, siger Mogens Fosgerau til dr.dk.
Hvis man ser flere år tilbage, har der også været andre perioder, hvor indtjeningen på biler steg. Det peger på, at den lavere bilafgift ikke kan være hele forklaringen bag den nuværende stigning. Det er heller ikke kun i Danmark, at bilsalget er steget, men i hele Europa, siger professoren, og tilføjer, at det derfor ikke kun kan være størrelsen på bilafgiften, der er afgørende.