Sådan undgår du slaskede mormorarme
Det er ufedt med fede og utrænede overarme - ikke mindst i sommerperioden. Den kendte træningsekspert Anne Bech giver her sine råd til, hvordan du kan få bugt med dem.
Træning og sund livsførsel skal der til, hvis man vil mormorarmene til livs.
Træning og sund livsførsel skal der til, hvis man vil mormorarmene til livs. Scanpix - modelfoto


Mormorarme, vinkemusklen og bingovinger er bare nogle af de mange navne, som den overskydende flap hud på vores underarme har fået. Trods det, er den svingende hud et onde, som mange kvinder kæmper med, og derfor giver træningsekspert Anne Bech nogle afgørende råd, så du kan slippe for dem.

Spis dig til fastere bryster. Læs hvordan Femina.dk.

- Det kræver opmærksomhed på både kost, livsstil og træning. Mange tror, det bare er træning, der skal til, men kost og livsstil har også stor betydning for, om du får mormorarme eller ej, siger Anne Bech og fortsætter:

- Den bedste måde at undgå mormorarmene på via kosten er at spise grøntsager og rent protein såsom kylling, oksekød og fisk. Lad være med at spise for meget brød og forarbejdet kornprodukter og sukker, siger hun.

Gå i seng og sluk lyset

Men flagrearmene forsvinder ikke alene via din kost. Din livsstil skal også sættes under lup, og du kan starte så simpelt - med at gå i seng.

- Vi går generelt for sent i seng i Danmark. Men det er væsentligt, at man ikke er oppe til senere end klokken 22:30, siger Anne Bech og siger endvidere:

Har du svært ved at holde træningsmotivationen? Få hjælp på femina.dk:

- Nogle af kroppens hormoner arbejder om dagen og nogle om natten. Dem, der arbejder om natten, er vores mæthedsregulerende og fedtforbrændende hormoner, og de stopper med at arbejde, hvis der er lyst i rummet. Man skal prøve at følge solens rytme - det kan kroppen bedst lide.

Kvinder træner ikke armene

Det giver sig selv, at selve mormorarmen også har brug for træning, men det nytter ikke noget kun at træne bagsiden af armen.

- Det er vigtigt at træne hele kroppen, og især kvinder glemmer at træne overkrop og er tit slappe i armene, siger Anne Bech.

Men skal man træne tricepsmusklen, som den hedder bagpå armen, så har Anne Bech nogle nemme og resultatskabende øvelser her:

Øvelse 1: Armbøjninger træner både brystmusklen, som også tager den lille lap hud ved bh’en, overarmen biceps og mormor-underarmen. Og man kan sagtens lave dem på knæene.

Øvelse 2: Sid på en stol med fødderne lidt fremme. Sæt hænderne på sædet, tip numsen ud over kanten, og sænk så kroppen op og ned med albuerne tilbage.

Øvelse 3: En god øvelse til sofaen er, at have to halvliters flasker med vand i hver arm.  Stræk armene op over hovedet, og hæv og sænk flaskerne bagom hovedet.

Gør noget ved det nu!

- Folk forstår ikke, hvorfor de bliver tykke på armene. Vi taler altid om lækre ben og flad mave og meget lidt om mormorarme. Det er virkelig hæmmende ikke at kunne gå i T-shirts og stropkjoler. Man bliver nødt til at gøre noget ved det nu, så man ikke skal betale regningen senere, siger Anne Bech.

Og så et godt råd til de unge:

- Man skal starte allerede, når man er 30. Det er en investering ligesom pension. Og så er det en god idé at vænne sig til at tørbørste huden med en hamp-handske inden man går i bad. Og så smøre sig ind i mandelolie bagefter. Det gælder om, at holde blodcirkulationen i gang, så det ikke går i stå dernede, siger hun.

Af Nina Bendixen, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.