Sådan undgår du oppustet mave
Buler din mavekonstant ud og, så er der kun én ting at gøre og det er at ændre dine vaner nu – se her hvordan du gør.
Sidder bukserne strammere om aftenen end om morgenen? Se her, hvad du kan gøre for at undgå oppustet mave.
Sidder bukserne strammere om aftenen end om morgenen? Se her, hvad du kan gøre for at undgå oppustet mave. Colourbox / Modelfoto


Flere ting kan føre til en oppustet mave, men især salt er en af de helt store syndere – så sidder du lige nu med saltbøtten vendt mod din mad, så kan du lige godt stoppe dig selv. Gør du det, er du allerede godt på vej, skriver goodhousekeeping.com.

De har i samarbejde med ernæringsekspert, Jaclyn London, indsamlet 5 gode råd, der indenfor kort tid hjælper dig til en roligere og fladere mave.

Leddegigt rammer alle aldre – har du det? Bliv klogere på oestrogen.dk

Drik kaffe om morgenen
Start din dag med en kop kaffe. Den vil ikke bare tilføre dig antioxidanter, den tilfører også naturlig stimulans, som kan forhindre forstoppelse, hvilket ofte er en af de ting, der gør maven oppustet.

Er du ikke kaffedrikker, så kan the også hjælpe dig i samme retning og især urte-the er godt.

Tilfør kalium til kosten
De kaliumrige fødevarer er gode for maven, så længe du sørger for at grønsagerne er kogt godt, for ellers kan de være svære at fordøje og det giver luft i maven - du kan blandt andet vælge bladgrønt, appelsiner, søde kartofler, gulerødder, melon, bananer, tomater og blomkål.

Indtag mere H2O
Ja, du skal drikke mere vand, for det hjælper din krop med blandt andet at befri den for overskydende natrium. Du behøver ikke kun at drikke vand, du kan også øge dit indtag ved at spise fødevarer med højt vandindhold som agurker, tomater, vandemelon, asparges, druer, selleri, artiskokker, ananas og tranebær.

Sådan får du flad mave uden at træne – se hvordan på oestrogen.dk

Drop det hvide mad
Du skal tænker mere over, at dine madvarer skal indeholde fibre og fuldkorn. De gør dig mætte længere, så du ikke kaster dig over hvidt brød eller en pose slik om eftermiddagen, og så giver det dig mere jern, kalium, magnesium og kalcium, som alt sammen holder dine naturlige væske-depoter i balance.

Drop ikke alle mejeri-varer
Du tror måske, du er oppustet, fordi du spiser for mange mejerivarer og vil derfor helt skære det væk fra din mad – men det er slet ikke nødvendigt at skære det helt væk, med mindre du er direkte allergisk eller intolerant. Mælkeprodukter kan være med til at give din krop næring, som den skal bruge for at holde din mave i gang og rolig.

Af Mette Skøtt, NewsDesk, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.