Sådan undgår du ekstra vægt efter julefrokosten
Med få skridt kan du faktisk helt undgå at tage på efter julens mange festligheder.
Så er det igen sæson for julefrokoster, fed mad og alkohol. Her får du et par råd til, hvordan du undgår at lægge dig for meget ud i december.
Så er det igen sæson for julefrokoster, fed mad og alkohol. Her får du et par råd til, hvordan du undgår at lægge dig for meget ud i december. Colourbox


Det sker stort set hvert eneste år. November og december er fyldt med julefrokoster og julehyggearrangementer med lækker mad, vin, æbleskiver, gløgg og marcipan. Og når vi endelig når januar, har vi taget flere kilo på og må dermed igen gå i gang med en hård slankekur.

Men i år kan du nå at gøre det anderledes. Her får du 6 tips til, hvordan du kan holde den slanke linje gennem julens mange fristelser.

1. Du skal fokusere på en enkelt sund vane

Det er nok ikke realistisk, at du kun spiser et salatblad og drikker vand til en julefrokost. Men træner Gunnar Peterson råder til, at man ikke giver sig selv for mange regler til en julefrokost og i stedet fokuserer på en enkelt sund vane, skriver Health.com.

’Det kan være alt fra ikke at drikke alkohol til at droppe forret eller dessert. Hvis du giver dig selv en enkelt regel, er der større chance for, du overholder den,’ lyder det fra træneren.

Læs på Soendag.dk, hvor mange kalorier der faktisk er i julens drikke

2. Gør som de tynde mennesker

Når tynde mennesker går ombord i en buffet, danner de sig et overblik over maden, de vælger typisk en mindre tallerken, og de sidder typisk længere væk fra buffeten, så fristelsen til at fylde mere mad op ikke bliver for stor, siger ph.d. Brian Wansink, der har skrevet bogen ’Slim by Design’.

Så tag en brødtallerken i stedet for en middagstallerken og find en plads langt fra buffeten. Så spiser du måske ikke helt så meget mad.

Få inspiration til lækre outfits i julen på Femina.dk

3. Drik vand

Hold din taske eller telefon i den ene hånd og et glas vand i den anden, lyder rådet fra ernæringseksperten JJ Virgin.

’Med begge hænder fulde kan du ikke få fat på de sukkerfyldte og fedende snacks, der bliver sat frem,’ siger eksperten.

Drik i øvrigt gerne danskvand med citron mellem dine drinks, så du ikke drikker så meget alkohol – hvor der er mange kalorier i – og så holder det dig mere mæt, siger træner Brett Hoebel, som har været træner på tv-programmet ’The Biggest Loser’.

4. Følg tre-bids-reglen

’Har du taget en tærte på din tallerken? Godt. Du må tage tre bidder. Den første bid er en smagstest. Er tærten endnu en bid værd? Hvis du tager en bid mere, så læg mærke til smagen i tærten. Når du tager bid nummer tre, så duft til den, og duft og nyd den helt til du er færdig, forklarer Charlee Atkins, der er instruktør.

Når du virkelig nyder maden i ro og mag, er der større chance for, du ikke spiser endnu en tærte.

5. Tag ’straffen’ dagen efter

Det er svært ikke at falde i til en julefrokost – men så må du betale til kalorieregnskabet dagen efter.

’Hvis jeg spiser et festmåltid, så indvilger jeg i at gå 10.000 skridt næste dag og kun spise mad med mange proteiner og fibre fem gange i løbet af dagen,’ siger Harley Pasternak, der er træner og forfatter til bogen ’The Body Reset Diet’.

Mia Qvist Scheelsbeck, Traffic Center, Aller Media.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.