Sådan undgår du at tage på i ferien
Sommerferien behøver ikke at betyde ekstra kilo på sidebenene. Se hvordan du kommer hjem med samme buksestørrelse uden store anstrengelser.
Mange danske kvinder har intentioner om at dyrke motion på ferien, men får det ikke gjort, når det kommer til stykket. Arkivfoto.
Mange danske kvinder har intentioner om at dyrke motion på ferien, men får det ikke gjort, når det kommer til stykket. Arkivfoto. Foto: Colourbox/free


Kalenderen nærmer sig sommerferie for mange danskere, og især blandt kvinderne er der gode intentioner om at kombinere ferien med aktiv træning.

Men når først solstolen er rullet frem, og vinen er hældt op i glasset, går de gode intentioner om en aktiv ferie ofte fløjten.

Det viser en rundspørge, som Apollo Rejser har foretaget blandt 1036 danskere fra hele landet. Ifølge undersøgelsen tager knap hver anden kvinde (45 procent) træningsudstyr med på ferien, men for hver tredje af disse (34 procent) ryger det ikke op af kufferten, før den er tilbage i Danmark.

Men det behøver man ikke at have dårlig samvittighed over, forklarer personlig træner Lotte Arndal, der også er indehaver af Arndal Spa & Fitness.

- Jeg træner næsten aldrig selv på mine ferier. Personligt og professionelt er jeg af den overbevisning, at ferier skal være perioder, hvor der er fokus på andre ting - som at være sammen med familien, siger hun.

Gå eller cykl

Det vigtigste er ifølge Lotte Arndal, at man ikke forværrer sin form direkte ved at ligge stille i 14 dage og sippe drinks. I stedet bør man blot sørge for at vedligeholde den nogenlunde.

Og det kan nemt klares uden åndenød og svedeture i et fitnesscenter. Gå eller cykl til steder, tag et par ekstra baner i poolen eller giv jer i kast med en tenniskamp, hvor I har det sjovt sammen, lyder opfordringen fra Lotte Arndal.

- Man kan sagtens få bygget motion ind i ferien, uden at det betyder, at man forlader familien og går ned i et center for at løfte tunge vægte. Man skal blot tænke anderledes over, hvad træning skal være, når man er på ferie, siger hun.

Tips: Sådan får du klemt træning ind i ferien

- Medbring godt fodtøj og gå rundt i stedet for at blive kørt med shuttle-bus, taxa eller offentlig transport. På den måde ser du også området på en anden måde.

- Læg hurtige gå-intervaller ind på shopping- eller sightseeingturen. Det sætter gang i forbrændingen.

- Start dagen med en en kort og let træning på for eksempel 10 minutter. Det kan være yoga, et par arm- og mavebøjninger, planken mm. Det tæller alt sammen og gør, at du starter dagen mere veloplagt.

- Tag en tenniskamp med familien på hotellets tennisbane. På den måde kan i røre jer og have det sjovt sammen.

- Hvis du vil vedligeholde dine løberutiner så løb evt. om morgenen eller om aftenen. Her er det køligere, og så kan du oven i købet få det gjort det, når børnene alligevel sover.

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.