Sådan udrenser du kroppen oven på julen
Har du brug for at ryste den fede julemad af dig og komme op i gear efter en lang juleferie? Her er diætistens guide.
Det er bar eom at komme i gang igen og bruge kroppen aktivt oven på den søde og fede juletid.
Det er bar eom at komme i gang igen og bruge kroppen aktivt oven på den søde og fede juletid. Colourbox (arkivfoto)


Mens julen er over os, er vi mange der dropper at følge forskrifterne om at spise sundt, have en fast døgnrytme og motionere regelmæssigt. Det kan let betyde, at når julen er veloverstået, så er vi efterladte med en oppustet mave og måske også nogle ekstra kilo på sidebenene.

Katherine Tallmadge, der er klinisk diætist, giver på LiveScience.com en guide til, hvordan du kan kickstarte din krop og måske et vægttab oven på julens strabadser.

Vil du tabe dig hurtigt? Prøv den meget omtalte kålsuppekur, se mere på Femina.dk

1) Sorter i dine køkkenskabe

Har du stadig rester fra julen i skabe og skuffer, så lug ud i det med hård hånd. Juleslik og andre lækkerier er de rene kaloriebomber, og det er fint mens julen står på, men bagefter må det være slut. Skift i stedet slik og chokolade ud med sunde snacks, der kan friste dig i stedet, når du har en lille sult. Tommelfingerreglen er, at vi spiser det, der er tilgængeligt. Så sørg for, at det kun er de sunde muligheder, du har i huset.

2) Start dagen med motion

Få at sætte gang i din krop og din forbrænding, så lav lidt motion fra morgenstunden af. Det kan fx være en række yogaøvelser eller en frisk gåtur udenfor. Sørg for at gøre det, før du overhovedet tjekker din telefon eller mail, så du ikke bliver forstyrret og ikke når motionen.

Her er de overraskende fødevarer, der giver dig en flad mave. Se dem på Femina.dk

3) Husk din morgenmad

Måske sov du så længe i juleferien, at morgenmaden nærmest blev til din frokost. Men få gang i de gode vaner igen, og husk at spise din morgenmad. Så bliver du heller ikke så let fristet til at spise kage på kontoret senere på dagen.

4) Få nok søvn

Hvis du har vænnet dig til tidligst at gå seng kl. 2 hele julen, så har du måske taget den vane med ind i det nye år. Men nu hvor vækkeuret ringer kl. 6.30, så betyder det, at du får alt for lidt søvn. Sørg for at komme i seng, når du mærker de første træthedstegn hen på aftenen i stedet for at ignorere dem og trække tiden. Du har brug for ca. syv-otte timers søvn pr. nat, og det vil også hjælpe, hvis du gerne vil tabe dig.

5) Spis let inden du går i seng

Hvis du har brug for lidt mad, inden du går i seng, så sørg for at spise let. Kalorietung mad vil få din krop til at arbejde hårdt for at fordøje, mens du sover, og det giver en dårligere søvn. En lille portion suppe eller yoghurt kan være en mulighed som aftensnack.

6) Søg selskab med ligesindede

Hvis du gerne vil holde din motivation og holde ved de gode vaner, så er det vigtigt, at de folk, du omgiver dig med, bakker dig op og helst er med på vognen. Hvis der bliver spist en masse usundt lige foran dig eller kæresten konstant opfordrer til, at I holder jer til sofaen med slikposen i stedet for at gå en tur sammen, så vil det være svært for dig at gennemføre din plan.

Lisbeth Madsen, FEMINA, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.