Sådan tæmmer du din lækkersult
Selv kraftig lækkersult varer sjældent mere end 15 minutter. Se her, hvordan du nedkæmper den.
Kagen kalder på mig ... Den følelse kender man jo godt ...
Kagen kalder på mig ... Den følelse kender man jo godt ... Foto: SCANPIX arkiv


Uanset om du er på kur eller bare forsøger at spise almindeligt sundt, så kender du garanteret til lækkersult. Måske endda lidt for godt. Selv om du ellers er ret disciplineret, kan lækkersult føles, som om du er oppe mod nærmest overnaturlige kræfter, men der kan faktisk lade sig gøre at få styr på den søde tand. Det handler først og fremmest om at tage en ærlig snak med sig selv, siger psykoterapeut og coach Dorte Windfeld til træningsmagasinet Move.

Få opskriften på en himmelsk jordbærkage uden sukker og mel på femina.dk

- Hvis du gerne vil skære ned på de søde sager, så må du gøre dig selv klart hvorfor. Hvad er det, du får ud af det? Vil du gerne se mere tonet ud i bikini, eller er det, fordi du vil være hurtigere på løbestierne? Find ud af, hvad der er din motivation! Når du har dit ’hvorfor’ på plads, så ved du nemlig også, hvad du opnår ved at sige nej. Og dermed bliver valget meget mere enkelt, fordi du er bevidst om, hvad du får ud af at sige nej, siger Dorte Windfeld.

Se også:

Hun understreger, at det samtidig er vigtigt, at du har alternativer klar, når lækkersulten melder sig, så du kan forkæle dig selv på andre måder. Tricket er at undgå, at det bliver øv-agtigt ikke at kunne få chokolade. Fokusér i stedet på alt det, du kan få i stedet, for eksempel en lækker frugtsalat eller en håndfuld nødder.

Få opskriften på en lækker gulerodskage uden sukker og mel på femina.dk

3 tips til at styre sukkertrangen:

Distrahér dig selv

Selv kraftig lækkersult varer sjældent mere end 15 minutter. Prøv at beskæftige dig selv med noget, for eksempel med at lytte til glad og dansevenlig musik – det distraherer sindet og virker forløsende på følelserne, så du bliver i stand til at håndtere lækkersulten, uden at det involverer mad.

Børst tænder

Ofte dukker lækkersulten op, lige efter du har spist, simpelthen fordi du trænger til en frisk smag i munden. Og heldigvis findes der andre ’friske’ smage end chokolade! Gør det til en vane at børste tænder, lige efter du har spist, og brug gerne tandtråd. Tag eventuelt et stykke sukkerfrit tyggegummi, hvis du gerne vil have noget gumle på.

Smid ud

Har du holdt fødselsdagsselskab eller brunch med masser af kage. Gør dig selv en tjeneste, og smid kageresterne ud med det samme! Og nej, det er ikke madspild, det er sund fornuft og egenomsorg. Der er ingen grund til at friste sig selv over evne, og du bliver ikke lykkeligere af at spise mere, end du havde planlagt.

Af redaktionen, FEMINA, Aller Media

 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.