Sådan styrker du dit immunforsvar
Der er mange måder, du kan styrke dit immunforsvar på og dermed øge chancen for at undgå sygdomme.
Der er mange måder, du kan styrke dit immunforsvar på og dermed øge chancen for at undgå sygdomme.
Der er mange måder, du kan styrke dit immunforsvar på og dermed øge chancen for at undgå sygdomme. Colourbox


Immunforsvaret er kroppens forsvar mod bakterier og virus. Og blandt andet derfor er et stærkt immunforsvar afgørende for at minimere risikoen for sygdomme.

Selvom immunforsvaret varierer fra person til person, er der dog meget, du selv kan gøre for at styrke det. Din livsstil spiller nemlig ind på, hvor stærkt det er, forklarer livsstils- og sundhedsekspert Julie Retbøll Eriksson.

- Generelt skal du spise levende mad og få masser af vitaminer og mineraler fra frugt og grøntsager for at styrke dit immunforsvar. Samtidig skal du undgå mad, som er forarbejdet til ukendelighed, siger hun og understreger, at især d-vitamin er vigtigt at få.

Ifølge Julie Retbøll Eriksson er det også vigtigt at huske en god håndhygiejne, at få masser af motion og at undgå at blive stresset.

- Når du er stresset, udsender kroppen et stof, som har en negativ effekt på dit immunforsvar. Derfor er det også vigtigt, at du får nok søvn. Det gør, at du ikke føler dig ligeså stresset, og samtidig sørger søvnen for at dit immunforsvar bliver ladet op, forklarer Julie Retbøll Eriksson.

Herunder guider hun dig til at få de rigtige vitaminer, der styrker dit immunforsvar.

Sådan får du de rigtige vitaminer

Drik friskpresset juice med grøntsager. På den måde får du en stor mængde vitaminer på en lille volume. Du kan finde opskrifter på Glad Livsstil.

Spis kål som for eksempel broccoli, hvidkål, rødkål og spidskål. Det har et højt indhold af både vitaminer og fibre. Vitaminerne styrker dit immunforsvar, og fibrene er gode for maven.

Spis chiafrø, som bliver kategoriseret som superfood, fordi det har så mange sundhedsværdier. Det har blandt andet et højt indhold af B-vitamin.

Spis rodfrugter, som blandt andet gulerødder, rødbede og pastinakker. De har også et højt indhold af mange forskellige vitaminer, som er med til at styrke dit immunforsvar.

Hampefrø er også kategoriseret som superfood, og har mange sundhedsgevinster blandt andet E-vitamin.

Spørg Julie

Julie er sundheds- og livsstilsekspert og står bag firmaet Glad Livsstil.

Vil du også vide mere om kost, træning og livsstil mere generelt, så skriv dit spørgsmål til hende på julie@gladlivsstil.dk. Skriv Avisen.dk i emnefeltet.


Svarene bliver bragt her på Avisen.dk.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.