Sådan styrker du dit immunforsvar i januar
Har dit immunforsvar brug for at blive boostet, så fyld tallerkenen med broccoli og blomkål.
Både stor som lille har godt af broccoli. Ikke mindst om vinteren.
Både stor som lille har godt af broccoli. Ikke mindst om vinteren. Scanpix - arkivfoto


Vinterhalvåret er for mange danskere også lig med forkølelse, influenza og andre irriterende sygdomme.

Men du kan sagtens gøre noget for at booste dit immunforsvar, så du kan være heldig at manøvrere uden om de mange bakterier og vira, som vinteren er fyldt af.

Fyld tallerkenen med broccoli, rosenkål og blomkål, der alle er sunde typer kål, og som med deres store indhold af mikroskopiske plantestoffer virker sundhedsfremmende nu og her, men stoffernes positive indvirkning på kroppen kan formentlig også på længere sigt nedsætte risikoen for kræft, lyder rådet fra SØNDAGs faste sundhedsekspert Anne W. Ravn, der er uddannet klinisk diætist.

Kom igennem vinteren med et stærkt immunforsvar. Læs mere på søndag.dk

Broccoli har på grund af de utallige forgreninger en meget stor overflade, der gør indholdet af de gode plantestoffer ekstra højt.

6 lækre opskrifter der alle er fyldt med kål. Find dem på soendag.dk

De mange kostfibre i kål sikrer god fordøjelse, som også er vigtig for kroppen og nedsætter risikoen for kræft i mave og tarmsystem. Kålens kostfibre medvirker til at give tarmindholdet fylde og smidighed og sørger for hurtig transport i tarmsystemet.

SØNDAGs Sundhedspanel, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.