Sådan stopper du overspisning efter træning
Selvom du træner ofte og hårdt, så er det ikke lig med, at du kan spise hvad som helst bagefter. Læs her hvordan du styrer dig selv:
Selvom du lever et aktivt liv med masser af træning, er det en dårlig idé at råspise store mængder mad.
Selvom du lever et aktivt liv med masser af træning, er det en dårlig idé at råspise store mængder mad. Foto: Scanpix/modelfoto


Af Mette Skøtt, Traffic Center, Aller Media

Du har lige løbet 10 kilometer, og du gik til arbejdet i morges - og allerede i morgen skal du af sted igen, derfor må du gerne tage en ekstra portion af flæskestegen og sovsen, og så fortjener du altså også en ordentlig dessert bagefter ...

Nej, det gør du ikke, hvis du vil holde vægten, selvom du træner, fortæller sundheds- og ernæringsekspert Emily Brown til health.com.

Men bare fordi det ikke er smart, så kan det være svært ikke at kaste sig over pakken med kiks, når en lang og trættende træning er overstået – få nogle råd her, der kan hjælpe dig.

Denne træning booster dit sexliv: Se hvilken på søndag.dk

Træn før et måltid

Er du altid sulten efter træning, så sørg for at din træning forgår lige før et af dine måltider, siger Emily Brown.

Træner du før maden, så kan du stille dine lyster med mad, du ville have spist uanset.


Gør din træning sjov

Prøv om du kan tænke på din træning som noget der er sjovt, i stedet for noget der er en pligt. Det kan nemlig være med til at sænke mængden af mad, du spiser bagefter, viser studier fra Cornell University.

Drømmer du om en flot numse? Se på femina.dk hvilken træning, der er bedst

Drik noget mælk

Mælk med lavt fedtindhold er en god ting at indtage, når du har brug for at komme dig over træningen. Det fylder dig og holder dig mæt indtil dit næste måltid, siger diætist Jim White.

Tjek dine vaner

Du spiser måske mest af alt, fordi du plejer at gøre det, og ikke fordi du egentlig trænger, forklarer Emily Brown.

Derfor skal du prøve at vælge forskellige snacks efter din træning, så du ikke ender med at lade vanerne tvinge dig til at drikke et stort glas smoothie efter hver træning.

Tab 5 kilo med Julie Berthelsens lynkur: Se mere her

Snack i løbet af dagen

Det hjælper at spise små måltider i løbet af dagen, hvis du vil undgå at overspise efter træningen.

- Sørg for at spise to til tre sunde små måltider i løbet af dagen, for det vil hjælpe dig med at regulere din sult mellem de store måltider, siger Jim White.

Drik vand bagefter

Straks du er færdig med at træne, så skal du sørge for at fylde dine væskedepoter med vand. Det skaber balance og sørger for, at din mave er fyldt op og på den måde, har du ikke nær så meget lyst til mad.

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.