En ny tendens på Facebook går ud på, at it-svindlere hacker danske Facebook-profiler og tagger profilens venner på opslag, som leder dem ind til fupbutikker på nettet. Netop nu er en fup-kampagne med billige Ray-Ban-solbriller på sit højeste.
Sidste år kendte e-mærket til 1100 fupbutikker på nettet, og tallet stiger.
Se her, hvordan man spotter dem:
* Sprogfejl.
Fupbutikker er typisk lavet af udenlandske svindlere, hvorfor sproget er oversat til dansk via maskiner. Derfor er fupbutikkerne præget af dårligt dansk og masser af stavefejl.
* Skæve priser.
Da udenlandske beløb omregnes til danske priser ved hjælp af valutaomregningsmaskiner er priserne på fupbutikkernes hjemmesider ofte skæve. I stedet for beløb som 299 kroner koster et par mærkesolbriller måske 243,67 kroner.
* Billige mærkevarer.
Fupbutikker sælger som oftest mærkevarer som Burberry, Mulberry, Nike, Marc Jacobs og Ray-Ban til ekstremt billige priser. Dog er butikkerne begyndt at hæve priserne for at virke mere troværdige.
* Virksomhedsoplysninger.
Det kan være tegn på fup, hvis man ikke kan finde butikkens CVR-nummer eller andre lovpligtige kontaktoplysninger så som adresse på siden. CVR-numre bliver også misbrugt, hvorfor det kan være klogt at kontrollere CVR-nummer på cvr.dk.
* Webadressen.
Hvis du klikker dig ind på en bestemt netbutik fra Google kan it-svindlere have hacket siden, så du omdirigeres til en fupbutik. I de fleste tilfælde vil webadressen dog afsløre, at du er havnet et forkert sted.
Kilder: e-mærket
/ritzau/