Sådan spiser du mindre – uden at blive mere sulten
Vi spiser mindre og bliver hurtigere mætte, hvis vi spiser langsomt og nyder maden i samvær med andre.
Nyd maden sammen med en, du godt kan li', lyder det gode råd.
Nyd maden sammen med en, du godt kan li', lyder det gode råd. Foto: SCANPIX arkiv


Det kan være svært ikke lige at snuppe en ekstra portion af den gode aftensmad, men desværre kan det ofte ses på vægten. Men faktisk kan du vænne dig selv til at spise mindre. Det kræver bare, at du spiser langsommere og gerne i samvær med andre.

Det forklarer psykoterapeut og træningsskribent Terje Nordberg til FEMINA.

Han har lavet en liste med en udfordrende madøvelse, man kan udføre med en partner eller ven:

1. Forbered et måltid bestående af 10-15 små enheder, eksempelvis små skiver rugbrød med forskellig slags pålæg, bidder af frugt, et par rosiner, et stykke fetaost, et par kæmperejer, en bid avokado og en halv tomat. Vælg en drikkevare – vand, vin, øl eller juice.

Læs på femina.dk, hvorfor en blød mave er sundere end en flad mave

2. Anret menuen på to tallerkener, og brug et glas på størrelse med et hedvinsglas at drikke af.

3. Aftal rækkefølgen af, hvordan de forskellige retter skal indtages.

4. Sid overfor hinanden, og bevar øjenkontakten, mens I spiser. Spis meeeget langsomt, I må gerne snakke sammen undervejs.

Chefredaktørens på Femina: Jeg har hår under armene – og silikonebryster: Se mere på femina.dk

5. Tyg langsomt, og vær omhyggelig med at smage maden. Del smagsoplevelsen med hinanden, inden I går videre til den næste lille ret.

6. Snak om jeres oplevelse, når I er færdige.

Af redaktionen, FEMINA, Aller Media

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.