Sådan spiser du dig til et yngre ansigt
Kosten betyder rigtig meget for, hvordan huden i dit ansigt ser ud.
Yes! Mørk chokolade er godt for din hud. 
Yes! Mørk chokolade er godt for din hud.  Foto: SCANPIX arkiv


Af Mia Qvist Scheelsbeck, Aller Media

Vi ved godt, at det hverken er godt at spise slik, kager eller chips, når vi skal tænke på vores sundhed. Udover at det måske giver en vægtstigning, kan det faktisk også påvirke vores hud.

Thorbjörg Hafsteinsdottir, der er ernæringsekspert og forfatter til bogen ’10 år yngre på 10 uger’, peger på, at vores liv kan ses i vores ansigt, og det gælder alt fra mad, motion, selvtillid, glæde, nedture og succes.

Derfor handler det altså om at påvirke nogle af disse faktorer, hvis huden skal blive pæn, glat og uden urenheder.

Thorbjörg Hafsteinsdottir giver her syv gode råd til, hvordan du får en pænere hud i ansigtet:

1. Drik masser af vand

Sørg for at drikke vand nok. Du skal mindst indtage halvanden liter vand om dagen, og om vinteren er det faktisk ekstra vigtigt at huske at drikke nok vand, fordi luften er tør, og vi er typisk ikke så tørstige som om sommeren. Dyrker du motion, skal du naturligvis drikke mere.

Hold det dog gerne under fire liter om dagen, da et højere vandindtag kan skylle vigtige mineraler i kroppen ud.

På Q.dk får du Thorbjörgs opskrift på, hvordan du kan spise dig 10 år yngre på 10 uger

2. Gå efter antioxidanterne

Gå amok i antioxidanter fra f.eks. grøn te eller bær. Sørg for at få C-, D- og E-vitamin og zink, så der er masser af vitaminer og mineraler til din krop og hud.

3. Få lidt fedtstoffer

Der er ingen grund til at være helt fedtforskrækket, for kroppen har brug for fedt. Thorbjörg Hafsteinsdottir anbefaler, at man spiser lidt hørfrøolie dagligt, så huden får fugt indefra, og gerne også masser af fed fisk.

4. Spis rodfrugter

Det er rigtig sundt at spise rå, bagte, kogte eller stegte rodfrugter, for de indeholder nemlig hyaluronsyre, som tilfører huden fugt og stabiliserer og nærer kollagen i huden. Det forebygger rynker og andre aldringstegn, og det beskytter i øvrigt også mod frie radikaler.

Få opskriften på sund og lækker morgenmad på IN.dk

5. Plej din hud

Det er rigtig vigtigt at pleje sin hud og vaske den morgen og aften. Sørg også for at give din hud en peeling et par gange om ugen, så du får skrubbet de døde hudceller væk.

Husk at fugte med en creme, som gerne må indeholde gode sager såsom antioxidanter eller E-vitamin.

6. Dyrk motion

Når du dyrker motion, sætter det gang i systemet, så du får flere affaldsstoffer ud af kroppen i stedet for, de sætter i kroppen og dermed også huden.

7. Vær glad

Det er godt for kroppens sundhed, når du er glad. Det udløser endorfiner og serotonin, som begge har en positiv effekt på dit velbefindende. Spis evt. lidt mørk chokolade, hvis det gør dig glad. Mørk chokolade indeholder faktisk også antioxidanter, der er gode for huden.

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.