Sådan spiser du dig til et stærkt immunforsvar
Du kan gøre meget selv for at styrke dit immunforsvar. Vores sundhedsekspert guider dig til de bedste fødevarer.
Du kan gøre meget selv for at styrke dit immunforsvar.
Du kan gøre meget selv for at styrke dit immunforsvar. Foto: Colourbox


Immunforsvaret er kroppens forsvar mod bakterier og virus. Derfor er et stærkt immunforsvar afgørende, hvis du ønsker at minimere risikoen for sygdomme.

Immunforsvaret varierer fra person til person, og din livsstil spiller også ind.Sådan forklarer sundheds- og livsstilsekspert Julie Retbøll Eriksson.

Spørg Julie

Julie er sundheds- og livsstilsekspert og står bag firmaet Glad Livsstil.

Vil du også vide mere om kost, træning og livsstil mere generelt, så skriv dit spørgsmål til hende på julie@gladlivsstil.dk. Skriv Avisen.dk i emnefeltet.

Svarene bliver bragt her på Avisen.dk.

UDVID

- For eksempel skal du sørge for at få masser af vitaminer og mineraler fra frugt og grøntsager og undgå mad, som er forarbejdet til ukendelighed, siger Julie Retbøll Eriksson og tilføjer:

- Du skal også undgå at være stresset, da kroppen udsender et stof ved stress, som har en negativ effekt på dit immunforsvar. Samtidig skal du sørge for at få motion og nok søvn, da det er under søvnen, at dit immunforsvar bliver ladet op.

Hun fremhæver også, at en god hygiejne, hvor du ofte vasker hænder, også er vigtig for at opretholde et stærkt immunforsvar, da kroppen på den måde bliver skånet for flest mulige bakterier.

Herunder kan du læse Julie Retbøll Erikssons guide til, hvordan du spiser dig til et stærkt immunforsvar.

4 råd: Det skal du spise

Drik vitaminerne
Drik friskpresset juice med grøntsager. På den måde får du en stor mængde vitaminer på en lille volume. Du kan finde opskrifter på www.gladlivsstil.dk 

Spis kål
Kål som for eksempel broccoli, hvidkål, rødkål og spidskål er godt at spise, fordi det har et højt indhold af både vitaminer og fibre. Vitaminerne styrker dit immunforsvar, og fibrene er gode for maven. 

Spis rodfrugter
Rodfrugter som blandt andet gulerødder, rødbeder og pastinakker har også et højt indhold af mange forskellige vitaminer, som er med til at styrke dit immunforsvar.

Gå efter superfood
Chiafrø som bliver kategoriseret som superfood, fordi det har så mange sundhedsværdier. Det har blandt andet et højt indhold af B-vitamin. Hampefrø er også kategoriseret som superfood og har mange sundhedsgevinster, blandt andet E-vitamin.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.