Sådan spiser du dig til en bedre nattesøvn
Læs her, hvad du skal spise, og hvad du bør undgå, hvis du vil sove godt.
Se her, hvad du skal spise - og undgå at spise - for at få en bedre nattesøvn.
Se her, hvad du skal spise - og undgå at spise - for at få en bedre nattesøvn. Foto: Scanpix/Modelfoto


Har du sovet skidt i nat? Så er det måske fordi, du spiste slik, drak alkohol eller kaffe i går aftes. Kosten spiller nemlig en stor rolle i forhold til vores nattesøvn.

Forfatteren Lis Lyngbjerg Steffensen, der er aktuel med bogen Søvnkuren, giver dig her et overblik over, hvordan du bør spise i løbet af dagen, hvis du vil have en god nats søvn – og hvad du skal undgå, hvis du ikke vil have spoleret selvsamme.

Søvn er vigtigt når du skal tabe dig

Følg de ottekostråd

”Spis regelmæssigt og sørg for at få morgenmad. Det vil give dig et stabilt energiniveau i løbet af dagen og et større overskud til at være aktiv. Det betyder, at du også sover bedre om natten”, skriver Lis Lyngbjerg Steffensen i Søvnkuren.

Hun opfordrer os desuden til at følge Sundhedsstyrelsens ti kostråd

Hvis du følger de otte kostråd, så er der ifølge forfatteren, større chance for, at kroppen ikke kræver den hurtige energi, man finder i hvidt brød slik, sodavand og kager. Disse er nemlig syndere, når det kommer til en god nattesøvn.

Skær ned på kaffe og store portioner

Ifølge Lis Lyngbjerg Steffensen skal vi skære ned på koffeinholdige drikke som kaffe, cola og sort te, hvis vi vil nyde en god nats søvn. De virker nemlig opkvikkende og giver os problemer med at falde i søvn. Faktisk bør vi helt undgå kaffe sent på eftermiddagen og om aftenen.

Desuden skriver forfatteren, vi skal droppe de store måltider om aftenen og helt undgå at spise efter kl. 20. Ellers ligger vi og fordøjer maden på det tidspunkt, hvor kroppen indstiller sig på at skulle sove.

Test: Er du A eller B-menneske?

Tab dig, hvis du er overvægtig

Hvis du er overvægtig, vil det forbedre din nattesøvn, hvis du taber dig. Det er af stor betydning, at du ikke vejer for meget. Fedt sætter sig nemlig ikke kun på kroppen men også i ansigtet, på halsen og omkring svælget, skriver Lis Lyngbjerg Steffensen og tilføjer, at passagen for luftvejene bliver forringet, og man kommer til at snorke og trække vejret besværet – og det forstyrrer i den grad nattesøvnen.

BOKS:

Søvndyssende mad og drikke

Varm mælk, det indeholder det søvndyssende melatonindannende stof tryptofan

Kalkun, æg, banan, kiwi, blomme, ananas indeholder ligeledes tryptofan

Kirsebær, indeholder hormonet melatonin, som antages at have en regulerende effekt på vores døgnrytme

Urterne kamille og baldrian virker beroligende

Derfor kan dit mavefedt ødelægge søvnen

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.