Sådan sparer du på kalorierne til grill-aftenerne
Lune sommeraftener er for mange ensbetydende med masser af lækkerier på og ved grillen. Inden det tager overhånd, så se her, hvordan du kan holde kalorieindtaget nede
Grill er lækkert, hyggeligt og sommerligt - men desværre også fyldt med kalorier.
Grill er lækkert, hyggeligt og sommerligt - men desværre også fyldt med kalorier. Scanpix modelfoto


Elsker du de hyggelige, lange sommeraftener på terrassen ved grillen, og betyder det masser af lækker mad, vin og drinks, så ved du også, at det kan koste dyrt på badevægten, når sommeren er forbi.

Hvis du gerne vil holde lidt igen uden at gå glip af den gode grillmad og hygge, så fortæller chefdiætist i Slankeklubben, Lisa Bolting, dig her, hvor du kan holde igen, så kaloriemængden ikke tager overhånd.

Her får du 4 tips til at spare på grill-kalorierne:

1. Hold styr på din snacking
Kendetegnet ved enhver succesfuld grillaften er, at man sidder lang tid og hygger sig rundt om grillen. Dette kan dog være en ulempe, da man på trods af mæthed bliver ved med at "snacke" ekstra kalorier i sig - dels fordi der tit er et stort udvalg af mad, hvor man gerne vil smage det hele, og dels fordi at maden står lang tid på bordet og derfor hele tiden er inde for rækkevidde.

Fem gode snaks du kan spise på slankekuren: Se hvilke på Udeoghjemme.dk

- Her er det vigtigt, at du gør op med dig selv, inden du sætter dig til bords, hvilken type kød du vil vælge at spise og herefter nøjes med det. Sørg samtidig for at det du snacker, er det grønne og sunde tilbehør og ikke et ekstra stykke kød eller et lyst stykke flute med smør, fortæller Lisa Bolting.

2. Undgå den obligatoriske afslutnings-pølse
Det er gammel skik, at vi slutter grill-måltidet af med en ekstra pølse - hvad enten vi er sultne eller ej. Men pølsen kan være et kalorierigt bekendtskab, da den indeholder meget fedt.

- Mærk efter om du virkelig har behov for at klemme lidt ekstra ned, inden du sætter tænderne i grillpølsen. Alternativt vil det være en god ide at købe de pølser, som indeholder mindre fedt eller skifte dem ud med kyllinge- eller kalkunpølser, siger diætisten.

Derfor skal du vælge grøn te, hvis du gerne vil tabe dig: Se mere på Udeoghjemme.dk

3. Skift alkoholen ud med andre lækre sommerdrikke
Sol, grill og hyggeligt samvær går ofte hånd i hånd med drikkevarer, der indeholder alkohol. Næst efter fedt indeholder alkohol flest kalorier og kan derfor være en trussel mod den slanke linje.

- Hvis du griller på en hverdag så prøv at hold dig til kolde drikkevarer, som ikke indeholder alkohol. Hvad med en sommerdrik med vandmelon eller jordbærvand i stedet? Alternativt vil du også kunne spare kalorier fra hvidvinen ved at blande den op med lidt danskvand og tilføje lidt friske skiver lime, anbefaler Lisa Bolting.

4. Spis desserter med færre kalorier
Det er oplagt at slutte af med en lækker dessert som prikken over i'et. Men i stedet for den klassiske sommeris eller andre kalorierige desserter, så gør brug af grillen, og giv nogle søde, modne bananer en tur over de varme kul. Vend dem nogle gange, og vent til at skrællen bliver helt sort. Flæk dem på langs og top med en lille smule contreau eller brun farin.

Denne maskine er den mest effektive til vægttab: Se hvilken på Udeoghjemme.dk

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.