Sådan slår online-tjenester kløerne i dig
Det er ofte lettere at tilmelde sig streamingtjenester og internetbutikker end det er at framelde sig. Problematisk, mener Tænk.
De fleste tænker ikke længe over det at oprette en konto på endnu en hjemmeside. Men vil man framelde sig igen, er det ofte en længere proces. Arkivfoto.
De fleste tænker ikke længe over det at oprette en konto på endnu en hjemmeside. Men vil man framelde sig igen, er det ofte en længere proces. Arkivfoto. Foto: Colourbox/free


Indtast en håndfuld oplysninger om dig selv, sæt flueben i feltet ved brugervilkår, og du har oprettet en konto.

Det tager sjældent mere end et par minutter at blive en del af streamingtjenester, internetbutikker eller sociale mediers brugerkartotek på nettet. Anderledes besværligt bliver det dog ofte, når man ønsker at melde sig ud igen.

Streamingtjenesten Spotify og en række datingsider er blandt de onlinetjenester, der inden for det seneste år har været i vælten for at sløre vejen til udgangen i for høj grad. Hos Forbrugerrådet Tænk oplever man det som et generelt problem.

- Der er en række eksempler på, at det er unødigt besværligt at komme ud af en aftale, og nogle er helt derude, hvor det grænser til det umulige. Det tyder på, at nogle mere eller mindre gør det bevidst, og sådan bør det ikke være, siger juridisk konsulent Jakob Steenstrup.

Som forbruger er det nemlig afgørende, at man selv kan sige til og fra, forklarer han.

- Uanset om man betaler for tjenesten eller ej, så har man oftest delt en række oplysninger om sig selv, som man ikke ønsker, at omverdenen skal have adgang til. Så det er alfa og omega, at man som forbruger selv kan være herre over, hvad man er tilmeldt, siger Jakob Steenstrup.

At mange brugere oplever besværet med diverse onlinetjenester, er hjemmesider som justdelete.me og godelete.com bevis på. På godelete.com er der opsat et skema med direkte links til, hvordan du sletter dine konti på diverse sociale medier. På justdelete.me har indehaverne gennemgået knap 400 onlinetjenesters udmeldelsesprocedurer. Herefter er de opsat i et skema og farveinddelt efter, hvor let udmeldelsen er.

Eksempelvis er løbe-appen Endomondo tildelt en grøn farve, der illustrerer, at den er let at slippe ud af. Anderledes ser det ud med Facebook, der med sin gule farve er kategoriseret som medium svær, mens Skype med sin røde farve kategoriseres som svær. Netflix er blandt de store syndere, der med farven sort kategoriseres som umulig at melde sig ud af.

Udover inddelingen linker justdelete.me også direkte til de steder på diverse tjenester, hvor du kan forsøge at lukke din konto.

Justdelete.me forklarer dog ikke i alle tilfælde, hvorfor de har inddelt, som de har gjort, ligesom beskrivelserne af vanskelighederne i nogle tilfælde er detaljerede, mens der i andre tilfælde ikke medfølger nogen beskrivelse.

Newspaq har forsøgt at forholde Netflix til justdelete.me's kritik af udmeldelsesprocedurerne, men streamingtjenesten er ikke vendt tilbage på vores henvendelser.

Uanset hvor, man som forbruger har oprettet en profil eller konto, er der ifølge Jakob Steenstrup særligt én ting, der er værd at vide.

- Man kan normalt ikke stille formkrav til en opsigelse. Der har været eksempler på, at man skal sende et fysisk brev til udlandet eller møde fysisk op og personligt skrive under, men det går ikke. Sender man en mail, bør det godtages, siger han.

Newspaq

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.