Sådan skal du bruge nødderne
Få gode tips til at bruge de sunde nødder i din madlavning og giv dine retter et ekstra pift
Nødder er noget nær den perfekte spise, og de kan bruges til stort set alle typer mad - både søde desserter og kraftfulde hovedretter.
Nødder er noget nær den perfekte spise, og de kan bruges til stort set alle typer mad - både søde desserter og kraftfulde hovedretter. SCANPIX arkiv


Friske, saltede og ristede. Nødder kan indtages i mange afskygninger, men savner du lige netop inspiration til, hvordan du bruger dem i din madlavning?


Vi har samlet en række gode råd om seks kendte nøddetyper, som måltidsekspert og indehaver af Kostkompagniet, Birgitte Escherich, har delt ud af.

Vink farvel til din oppustede mave med disse råd på Søndag.dk.

Mandler

Mandler hører til blandt de sundeste fødevarer i verden på grund af dets høje indhold af visse mineraler, og det er en god ide jævnligt at spise mandler. Hvis du spiser fire-fem om dagen, er du godt dækket ind.

Halvdelen af mandlens indhold er fedtstof, men det er det sunde fedt. Mandler kan desuden bruges som krydderi både i det salte og det søde køkken. Et eksempel er at hakke dem groft, og riste dem på panden med krydderier, så er de velegnede og lige til at drysse på salater og supper.

Du kan også vælge at koge dem i letsaltet vand, pille skindet af og riste dem på panden i olie og krydderier inspireret af madlavningen i Middelhavsområdet, Mellemøsten eller Indien.

På Søndag.dk kan du læse om 12 gode måder at forebygge højt kolesterol på.

I det søde køkken, kan du lave din egen marcipan ud af mandlerne. Gør den ekstra velsmagende ved at tilsætte en enkelt bitter mandel sammen med et halvt kilo almindelige mandler. Kog dem, smut dem, pulveriser dem og tilsæt flormelis og æggehvide.

Malede mandler kan også bruges som mel i kager eller pandekagedej, hvor nøddemelet øger næringsværdien i forhold til det almindelige hvide mel.

Generelt har mandler et højt indhold af kostfibre og de sunde umættede fedtsyrer, og så indeholder de store mængder vitamin B og E samt jern, kalk og magnesium. Mandler er også sunde for kredsløbet, fordi de påvirker kolesterolbalancen gunstigt.

Pistacienødder

De fleste kender pistacienødder, som en snack, der går godt i spænd med en kold øl, og derfor er det også vigtigt at være opmærksom på det øgede saltindtag ved at indtage pistacienødder på denne vis.

Pistacienødder kan dog også sagtens bruges usaltede, som tilsætning i is og kager og som snack ristede i krydderier. Nødderne har et højt kostfiberindhold, vitamin A og B samt en række mineraler.

Jordnødder

Jordnødder eller peanuts, som de også kaldes, er en lækker tilsætning i det asiatiske køkken som eksempelvis sursød retter, satay-sovs eller nudelsalater, hvor peanuts kan give smagen lidt ekstra sammen med olier af sesam, chili eller hvidløg. Du kan også lave din egen hjemmelavede peanutbutter af kokos, mælk, sukker, chili, hvidløg, vand og citronsaft eller lime.

Jordnødder kan købes som peanutbutter, som er god både i bagværk i stedet for smør, som smørepålæg med banan til og fortyndet med soja, citron, sukker eller hvidløg til dressinger. Jordnødder indeholder Vitamin E og en række mineraler.

Valnødder

Valnødder har en krydret smag, der også går godt i spænd med både det søde og salte køkken, men samtidig passer den ikke i alt madlavning på grund af den bitre smag. Men i eksempelvis kålretter og danske retter, der indeholder en del af de traditionelle, danske grøntsager, er valnødder et godt valg.

På samme måde som mandlerne, kan valnødderne bruges til at lave hjemmelavet marcipan af, og de er samtidig også velegnede til at bruge i salater, når de er ristede. Valnødder smager især godt med søde ingredienser i det salte køkken - som eksempelvis i kål-æblesalat med karrydressing.

Valnødder er rige på kostfibre, antioxidanter og umættede fedtsyrer blandt andet alfalinolensyre (ALA), som er en omega 3-fedtsyre. Valnødder kan reducere blodtryk og kolesterolværdier og undersøgelser viser, at valnøddeolie reducerer blodtrykket i stresssituationer.

Hasselnødder

Hasselnødder er, som alle andre nødder, en sund nød, og så vokser den i Danmark, hvis man vil støtte de danske råvarer. Når den er frisk, kan du med fordel rulle den i chokolade, lavendel, sukker eller krydderi og anvende dem som snacks. Du kan også bruge de tørrede hasselnødder i supermarkedet, og bruge dem som mel i marcipan, i salater, müesli, brød eller smoothies.

Hasselnøddeolie er også godt at bruge i eksempelvis brøddej. Det giver en del ekstra kalorier, men du får samtidig et brød, der kan anvendes ved en speciel lejlighed som gourmetbrød. Du kan også bage et velsmagende brød med hele hasselnødder og æblestykker. Som i alle andre nødder indeholder hasselnødder proteiner, fibre, mineraler, vitaminer og umættede fedtsyrer.

Pekannødder

Pekannødder kan altid blive til en velsmagende peacan-pie lavet af en mængde pekannødder på mørdejsbund og tilsat sirup af honning, sukker og smør.

Malede pekannødder med smør og chili kan også laves til en pasta, der kan bruges som tilsætning til fisk. Pekannødder er i familie med valnødden, og indeholder betragtelige mængder af kostfibre, proteiner, mineraler, vitaminer og umættede fedtsyrer.

Juliane Olsen, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.