NEMLIG.COM - HVEM BETALER PRISEN?
Sådan siger kritiske kunder om Nemlig.com
Flere Nemlig.com-kunder har udtrykt bekymring for, om chaufførerne har ordentlige løn- og arbejdsvilkår.
Nemlig.com har over 26.000 "likes" på Facebook. Men det er langt fra alle kunder, der synes, at Nemlig.com behandler deres chauffører efter bogen. På billedet overraskes en kunde med flag og balloner.
Nemlig.com har over 26.000 "likes" på Facebook. Men det er langt fra alle kunder, der synes, at Nemlig.com behandler deres chauffører efter bogen. På billedet overraskes en kunde med flag og balloner. Nemlig.com's Facebook-profil


Nemlig.com har en intern undersøgelse, der viser, at 95 procent af net-supermarkedets kunder er enten tilfredse eller meget tilfredse med, at Nemlig.com klarer deres indkøb og bringer dem til døren.

Også på Trustpilot.dk, hvor forbrugere anmelder forskellige firmaer, er der positive tilbagemeldinger. Her får net-supermarkedet 8,8 på en skala fra et til ti.

På Facebook har Nemlig.com over 26.000 "likes".

Men der er også kritiske røster. Flere kunder skriver på nettet om deres bekymring for chaufførernes arbejdsvilkår.

"Meget lav løn samt hårde sanktioner"

Under overskriften "Nemt, men med en bagside" skriver en ellers trofast kunde, at hun oplever, at chaufførerne er "meget pressede".

"Jeg har researchet lidt og kan konstatere, at de er ansat som selvstændige vognmænd. Derudover er jeg stødt på megen snak om dårlige arbejdsvilkår, meget lav løn samt hårde sanktioner ved forsinkelser. Jeg vil egentlig gerne vide, om det er virkeligheden?" spørger Lise Aasted Bjergsted Jensen den 2. september på Trustpilot.dk.

En medarbejder fra Nemlig.com svarer, at net-supermarkedet tager eventuelle dårlige vilår alvorligt.

Han uddyber:

"Det ligger os meget på sinde, at alle tilknyttet Nemlig.com har gode vilkår, og vi tager det alvorligt, når vi hører om sådanne sager. Tak fordi du gør os opmærksom på dette. Det giver os mulighed for at følge op på den historie, du har hørt, så vi kan sikre glade og tilfredse chauffører."

"Virkelig ringe arbejdsforhold!"

Avisen.dk bringer i dag en artikelserie om Nemlig.com.

I artiklerne fortæller en række selvstændige vognmænd og chauffører uafhængigt af hinanden, at net-supermarkedets transportdel er gennemsyret af gratis og sort arbejde.

En anden kunde har hørt den samme historie fra en veninde. Den 7. marts skriver hun sådan her på Slyngebarn.dk:

"Hendes lillebror havde været på prøve-vagt hos en af Nemlig.com's chauffører (de kører selvstændigt og bliver hyret ind af Nemlig.com på timebasis/opgavebasis). Og det lød virkelig som nogle virkelig ringe arbejdsforhold!"

Kvinden er ikke overrasket, fordi leveringerne er billige, og fordi Nemlig.com-chaufførene ikke lader til at være nogen, der ville lave "meget larm med deres fagforening på det her".

"De får under mindstelønnen, de får ikke betaling, når de pakker bilerne, og hvis ikke de når alle deres kunder inden for deres slots, så bliver de trukket ret så heftigt i deres hyre," skriver hun.

"De bærer alt for meget ad gangen"

Den 7. august skriver en tredje kunde sådan her på Nemlig.com's Facebook-profil:

"Jeg har hørt, at jeres medarbejdere arbejder uden overenskomst. Er det rigtigt?"

Spørgeren hedder Tina Wendel.

"Derudover vil jeg gerne høre, om I har en arbejdsmiljøorganisation, om I har lavet en arbejdspladsvurdering, og om medarbejderne er instrueret i, hvor meget de må løfte og hvordan. Det er nemlig mit indtryk, at de bærer alt for meget ad gangen (for eksempel hele vejen op på fjerde sal, hvor jeg bor) og ikke løfter korrekt. Og når jeg spørger til det, siger de, at hvis de bærer mindre ad gangen, kan de ikke nå arbejdet inden for tidsplanen," skriver hun.

Til det svarer en medarbejder fra Nemlig.com blandt andet:

"Som enhver virksomhed er vi underlagt arbejdsmiljølovningen, som vi naturligvis skal følge."

Medarbejderen skriver ikke, at Nemlig.com kun har ansvar for at følge loven på net-supermarkedets kontor og lager.

Net-supermarkedet hyrer selvstændige vognmænd til at bringe dagligvarer ud, og det er deres ansvar at sørge for, at chaufførernes arbejdsmiljø er sundt og sikkert.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.