Det kan betale sig at lytte til kritik. Det er Høje-Taastrup kommune et levende eksempel på.
Hver anden gang en borger fra Høje-Taastrup klagede over kommunen i sager om sygedagpenge, fandt Ankestyrelsen fejl i vurderingen.
Og det lå langt over gennemsnittet på landsplan, hvor en ud af seks klager fører til afsløring af fejl.
Den høje fejlprocent fik Høje-Taastrup til at lytte til kritikken, fortæller borger- og arbejdsmarkedschef i kommunen, Dorthe Nielsen.
- Det kan være svært at finde det rigtige niveau i vores fortolkning, og det bruger vi aktivt Ankestyrelsens afgørelser til. Så vi er jo glade for at blive klogere, siger Dorthe Nielsen.
Langt over gennemsnittet
I 2014 stod det helt galt til. 48 procent af de borgere, der klagede til Ankestyrelsen fik medhold. I de fleste tilfælde ændrede Ankestyrelsen vurderingen med det samme. I andre tilfælde sendte de sagen tilbage til kommunen med besked på, at det var en ommer.
Samme år var det på landsplan 19 procent af borgernes klager, der fik samme vurdering af Ankestyrelsen.
Men efter at have arbejdet intenst på at løse problemet, er Høje-Taastrup nu under gennemsnittet. 11 procent af de ankede sager afslører nu fejlvurderinger.
Omgjorte sager
Grafen viser, hvor mange procent af klagerne mod Høje-Taastrup, der resulterede i, at sagen blev omgjort. Det vil sige, hvor mange afgørelser Ankestyrelsen ændrede eller sendte retur til kommunen.
Høje-Taastrup: Nu læner vi os op af Ankestyrelsen
Dorthe Nielsen fortæller, at det første led i indsatsen var at kigge på Ankestyrelsens afgørelser.
- Ankestyrelsens afgørelser bringer vi op i sagsbehandlingsgrupper, så vi kan forstå, hvilke fejl vi har begået, siger Dorthe Nielsen.
Det kan eksempelvis være, at kommunen ikke har haft ordentlig kontakt med borgerne eller refereret til forkerte paragrafer.
Derfor har kommunen blandt andet indført fællesundervisning på tværs af afdelingerne, så der er større samarbejde.
Socialrådgiverne: Godt at lære af fejl, men...
At Høje-Taastrup kommune lærer af deres fejl, er godt. Men det er ikke hele løsningen på problemet med kommunernes mange fejlvurderinger.
Det mener formand for Socialrådgiverne, Majbrit Berlau.
- Man skal selvfølgelig altid lære af sine fejl. Men jeg tror ikke, at man kommer uden om at kigge på sagsbehandlernes vilkår, siger Majbrit Berlau.
Hun mener nemlig, at problemet i høj grad skyldes, at de ansatte i kommunen ikke har de nødvendige vilkår for at kunne gøre deres arbejde ordentligt.
Specielt er det et problem, at hver enkelt sagsbehandler har alt for mange sager. Det betyder, at de laver alt for mange fejl.
Derudover viser en undersøgelse blandt socialrådgivere, at kommunerne langt fra har fået indfaset den nyeste lovgivning på området.
Problemet bliver større
Majbrit Berlau mener, at problemet med fejlvurderinger har potentiale til at blive endnu større.
Med de nye regler på området, er tidspresset nemlig blevet skruet endnu mere i vejret. Og det vil alt andet lige betyde flere fejl.
- Fremadrettet vil vi se rigtig mange sager, hvor folk bliver overført til de her jobafklaringsforløb uden, at det er relevant for dem, at være i dem, siger Majbrit Berlau.