Sådan lever du med jalousi i forholdet
Følelsen er nærmest en besættelse, og du kan dårligt genkende dig selv. Men heldigvis kan jalousien håndteres. Læs her hvordan.
Jalousi er en frygtelig følelse, men heldigvis kan man lære at håndtere den, lover parterapeut og sexolog Maj Wismann.
Jalousi er en frygtelig følelse, men heldigvis kan man lære at håndtere den, lover parterapeut og sexolog Maj Wismann. Foto: SCANPIX arkiv


Har du prøvet at være jaloux, ved du også, at det kan føles som om, at en anden person har overtaget din krop og hjerne.

Jalousi er en frygtelig følelse, men heldigvis kan man lære at håndtere den. Det lover i hvert fald parterapeut og sexolog Maj Wismann. Fra sit arbejde ved hun, hvor meget jalousien kan ødelægge i et parforhold. Se her hendes råd til, hvordan du lærer at leve med at være jaloux.

Sådan ændrer mænd adfærd, når de er utro: Læs om tegnene på Q.dk

1. Erkend hvad du føler
- Det er stadig lidt tabubelagt at føle jalousi, og mange mennesker skammer sig faktisk over det, forklarer Maj Wismann til Q, og fortsætter:

- Men jalousi er normalt. Det er et fuldstændigt grundlæggende vilkår i vores natur, som vi alle skal lære at leve med i et eller andet omfang. Men det er selvfølgelig meget forskelligt, hvad og hvor meget, der skal til, før at jalousien bliver trigget.

Se også:

2. Er følelsen begrundet?
- Mit råd er altid, at når du har erkendt din jalousi, så skal du vurdere, om det er begrundet eller ej. For vi lever trods alt i et land, hvor undersøgelser viser, at omkring hver tredje har været utro, så der kan jo ærlig talt være noget om snakken. Observer i nogle uger, hvad det er, der gør, at du pludselig har den her følelse. Er det noget konkret, der har ændret sig, eller er det en stemning, du pludselig kan fornemme?

Denne måned er værst for dit parforhold: Se hvilken på Q.dk

3. Skriv logbog
- Hvis du har på fornemmelsen, at din jalousi er ubegrundet, så sæt dig med en blok og skriv ned, hvornår du oplever jalousien. Hvornår bliver følelsen trigget? Du skal ikke begynde at arbejde med det endnu – bare observere og se, om der dukker et mønster op, siger Maj Wismann.

4. Observer, hvordan jalousien kommer til udtryk
- Én ting er, hvordan du føler jalousien rase inden i dig selv, noget andet er, hvordan du vælger at håndtere det udadtil. I stedet for at bombardere din partner med sms’er, når han/hun er ud, så kunne du måske bombardere din veninde i stedet for.

5. Husk, at det er en forbigående tilstand
- Husk, at din jalousi kun er en midlertidig tilstand. Du skal ikke gå ned eller være for kritisk på dig selv over, at du besidder en jalousi. Det gør alle, men heldigvis er det en forbigående tilstand, som kan håndteres, og som vil gå væk over tid. Men det kræver en indsats. Man klarer ikke lige sin jalousi på en uge – det tager længere tid.

Malene Fich Weischer, Q, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.