Sådan kommer du i gang med at træne
Det er ikke altid lige let at komme i gang med den træning, der er så sund for kroppen og vores velvære.
Det er ikke altid lige let at komme i gang med den træning, der er så sund for kroppen og vores velvære.
Det er ikke altid lige let at komme i gang med den træning, der er så sund for kroppen og vores velvære. Julie Retbøll Eriksson


Når du rører dig, styrker du både din fysiske og psykiske velvære, ligesom du forebygger vægttab og livsstilssygdomme. Samtidig giver regelmæssig træning også generelt mere livsglæde, mere overskud og mere selvtillid.

Det understreger sundheds- og livsstilsekspert Julie Retbøll Eriksson, som samtidig påpeger, at der er mange måder, hvorpå man kan træne kroppen på.

- Overordnet er der styrketræning og konditionstræning, men derunder er der mange forskellige grene af træning. Styrketræning er med til at styrke dine muskler. Det gør din krop mere fleksibel, og gør hverdagens gøremål lettere. Konditionstræning er med til at styrke dit hjerte og kredsløb, hvilket betyder, at arbejdsbyrden på hjertet bliver mindre, da et trænet hjerte kan pumpe mere blod ud pr hjerteslag, siger hun.

Selvom der er mange fordele ved træning, kan det være svært at komme i gang.

- Vi er bundet af vaner, og det er nogle nye vaner, der skal implementeres med træning, siger Julie Retbøll Eriksson og fortæller, at det i gennemsnit tager 21 dage at få nye vaner.

- Derudover oplever mange, at energien daler hen på eftermiddagen, og det kan derfor være svært at overbevise kroppen om, at den skal træne, tilføjer hun.

Der er dog en række ting, du kan gøre for at komme i gang med træningen og få gjort det til en vane. Herunder guider Julie Retbøll Eriksson dig igennem.

Sådan gør du

Forbered dig
Pak træningstøjet hjemmefra og tag det med på arbejde. Så kan du tage direkte, og du når ikke hjem og lægge dig på sofaen først. 

Træn med andre
Du kan alliere dig med en ven eller veninde. Det øger sandsynligheden for, at du holder fast i træningsaftalen, når der står en og venter på dig. 

Giv ikke op
Det tager 21 dage at implementere nye vaner. Så selv om det stadig føles hårdt at skulle af sted efter første uge, så forsæt. Det tager tid at gøre det til en fast del af din hverdag.

Træn hellere kort end slet ikke
Accepter, at et lille træningspas er okay – det er altid bedre end at ligge hjemme på sofaen. Det er nemlig ofte lettere at komme af sted, hvis du har sat dig for, at du ikke behøver at træne længe. Og når du først er kommet af sted, sker det også ofte, at du får energi til mere.

Træn hjemme
Når du træner hjemme, er du ikke afhængig af børnepasning, åbningstider og så videre. Du kan træne, lige når det passer dig, og stadig træne effektivt. Se for eksempel min guide her.

Spørg Julie

Julie er sundheds- og livsstilsekspert og står bag firmaet Glad Livsstil.

Vil du også vide mere om kost, træning og livsstil mere generelt, så skriv dit spørgsmål til hende på julie@gladlivsstil.dk. Skriv Avisen.dk i emnefeltet.

Svarene bliver bragt her på Avisen.dk.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.