Sådan kommer du af med din sukkertrang
Hvis du vil skære i indtaget af sukker, er det en god ide at kigge mere på, i hvilke sammenhænge og mængder du spiser sukker.
Chokolade er fint i små mængder. Men for meget chokolade er ikke sundt for dig. Hvis du vil have chokolade, gå da efter et mørkt stykke af slagsen.
Chokolade er fint i små mængder. Men for meget chokolade er ikke sundt for dig. Hvis du vil have chokolade, gå da efter et mørkt stykke af slagsen. SCANPIX arkiv


Vi kan alle med fordel spise mindre sukker – og mindre forarbejdet mad i det hele taget. Her får Q’s bedste råd til, hvordan man får mindre tilsat sukker.

UNDGÅ SKJULT SUKKER
Vær opmærksom på de mere ”uskyldige” produkter, der ofte indeholder store mængder skjult sukker. Det gælder bl.a. kiks, morgenmadsprodukter, frugt og yoghurt, syltetøj og søde brødtyper.

Din guide til syv sukkererstatninger. Læs mere på q.dk

DRIK MINDRE KAFFE
Forskning har vist, at smagen af noget bittert øger lysten til søde sager. Kaffe har en klassisk bitter smag, hvilket også forklarer, hvorfor mange kommer sukker i. Drikker du mindre kaffe, slår du derfor to fluer med et smæk: mindre sukker og mindre lyst til sukker.

MASSER AF FULDKORN
Kort fortalt skal de grove varianter fortrænge de blege, dvs. mindre hvidt brød, polerede ris og hvid pasta. Du skal til at spise fuldkornsprodukter til alle hovedmåltider. Det er utroligt sundt og fyldt med fibre, der mætter og stabiliserer blodsukkeret. Det kan f. eks. være havregryn til morgenmad, rugbrød til frokost og fuldkornspasta, brune ris, fuldkornsbrød eller lignende som tilbehør til aftensmaden.

Pas på de skjulte sukkerbomber. Læs mere på q.dk

MANGE MÅLTIDER
Sunde mellemmåltider holder blodsukkeret oppe mellem hovedmåltiderne. 2-3 mellemmåltider er passende til attage toppen af sukkertrangen. Det kunne f.eks. være en skive rugbrød med en halv banan, gulerødder, et æble med lidt yoghurt naturel eller en håndfuld nødder med et stykke mørk chokolade sidst på eftermiddagen.

SPIS SUKKER SAMMEN MED FEDT

I skolen lærer man, at minus og minus giver plus. Det princip kan du faktisk også udnytte, når blodsukkeret skal holdes stabilt. Når kulhydrater spises sammen med fedt, sænkes optagelseshastigheden og dermed også påvirkningen af blodsukkeret. Det betyder f.eks., at mørk chokolade, der indeholder en del sukker – men også en del fedt, ikke påvirker blodsukkeret så voldsomt som vingummi, men stadig nok til at tilfredsstille den søde tand. Princippet gælder også for måltider, hvilket vil sige, at hvis du kommer kødsauce på spaghetti eller dypper brød i god olivenolie, så påvirkes blodsukkeret i mindre grad.

SOV DIN SUKKERTRANG VÆK

For lidt søvn og for meget stress øger dannelsen af kortisol i kroppen. Kortisol er et stresshormon, der sætter kroppen i alarmberedskab. Det betyder bl.a., at du bliver mere sulten, og at lysten til søde sager forstærkes – ikke just de optimale betingelser for dit blodsukker og din sundhedstilstand i øvrigt. Derfor skal du sørge for at få sovet nok og ikke arbejde for meget. Hvis det er muligt, bør du stræbe efter otte timer af hver.

SEX I STEDET FOR SUKKER

Sukker udløser en tilfredsheds- og nydelsesfornemmelse, hvilket er en medvirkende årsag til, at sukker fungerer som andre – ganske interessante – aktiviteter, der har lignende virkning. Sex, motion og succesoplevelser påvirker nogle af de samme signalveje, som sukkeret gør.

UNDGÅ FØLELSESSTYRET SPISNING

Efter en lang dag på arbejdet efterfulgt af praktiske gøremål, der har drænet en for energi, kan det være fristende at ”belønne” sig selv med is eller slik, men hvis du virkelig vil gøre noget godt for dig selv, så gå efter en længerevarende løsning. Frisk frugt, en kop grøn te med honning eller groft knækbrød med marmelade er guf for krop, sjæl og hjerne – og kan med god samvittighed nydes inden sengetid.

SMÅ SKRIDT

Mange er tilhængere af en ”kold tyrker”, hvor man forsager alt, der indeholder sukker. Men fanatiske fravalg er for de fleste mennesker næsten umulige at holde, fordi lysten til det forbudte bliver uudholdelig. Derfor er det en god idé at tage små skridt ad gangen. En kvart pose slik er f.eks. bedre end en halv.

NÅR DET VIRKELIG BRÆNDER PÅ

Nogle gange SKAL man bare have noget sødt, og når tørret frugt og light-sodavand ikke er nok, så vælg en mørk kvalitetschokolade, der tilfredsstiller den søde tand og er fyldt med sundhedsfremmede stoffer. Er chokoladen ikke lige inden for rækkevidde, kan et stykke fuldkornsknækbrød med marmelade også gøre det.

Redaktionen, q.dk, aller media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.