Der er 30 dages leveringsfrist, når du køber ting på nettet. Men det betyder ikke, at løbet definitivt er kørt, når det kommer til at købe dette års julegaver og nå at modtage dem i tide inden juleaften. Endnu.
- Det er bestemt ikke for sent. De 30 dage er udtryk for lovens maksimumgrænse for de erhvervsdrivende. Men det er helt klart, at der er tid nok endnu, lyder vurderingen fra Lars Arent, leder for Forbruger Europa, til Ritzau Fokus.
- I dag er distributionssystemerne jo så effektive, at det kan tage helt ned til 48 eller 24 timer at få tilsendt en pakke - også fra andre lande i EU.
Det bedste råd er, at man lige læser op på, hvad de enkelte hjemmesider og forhandlere lover. Det er nok først i den sidste uge op til jul, at man skal begynde at overveje, om man tør tage chancen, mener Lars Arent fra Forbruger Europa, der er en del af et europæisk netværk, der blandt andet behandler klagesager fra forbrugere.
Julesalget over nettet slog alle rekorder i 2014, og det ventes at vokse yderligere i år. De mange penge i omløb på nettet giver dog også grobund for en række svindlere, der ser en mulighed i at udnytte folks behov for julegaver. Nye tal viser, at mængden af svindel på internettet i det seneste år er steget med 25 procent, så der er god grund til at tage sine forholdsregler, når man sidder med familiens ønskeliste foran computerskærmen.
- Der er jo nogen, der bruger internettet og e-handel som en vej til at snyde forbrugerne. Folk tilbyder varer fra noget, der ligner enhver anden hjemmeside i EU, men så viser det sig enten at være ren svindel eller måske kopiprodukter fra andre dele af verden, eksempelvis Asien, forklarer Lars Arent.
Hos Foreningen for Dansk Internet Handel, FDIH, forventer man, at omkring 20-25 procent af danskernes julegaver anno 2015 vil blive købt over nettet. En tredjedel af disse handler på nettet ventes at foregå på udenlandske sider, og det er primært her, forbrugerne skal være opmærksomme.
- Herhjemme har vi meget få tilfælde af dem, der ikke kan finde ud af at holde deres sti ren, og samtidig er håndhævningen af loven meget restriktiv. Men en tredjedel af danskernes e-handel foregår over udenlandske hjemmesider, og her er det altså relevant at sikre sig, at man ikke bliver snydt, siger Henrik Theil, kommunikationschef hos FDIH.
Det er også vigtigt at bruge sin sunde fornuft, for der findes ikke Rolex-ure til 1500 kroner på tilbud noget sted i verden. Tænk dig om, siger Henrik Theil.
1. Undersøg sælgerens hjemmeside. Virker den troværdig? Har virksomheden tidligere fået dårlige/gode anmeldelser? Kig efter e-mærket, der er den danske certificeringsordning. Kontroller, om websiden har mærkningsordninger eller officielle certificeringer, der viser, at sælgeren overholder lovgivningen.
2. Vær opmærksom på priserne på produktet. Hvis de er overraskende lave, så kan der være en grund til skepsis.
3. Sikr dig, at firmaet har adresse i det samme land, som det påstår at komme fra. Du kan hurtigt kontrollere websidens ejer og hjemland på hjemmesiden who.is
4. Brug betalingskort. Undgå bankoverførsler. Betalingskort giver banken en mulighed for at trække købet tilbage, hvis der går noget galt undervejs i handlen.
5. Pas på med betalingskortet. Du skal sikre dig, at websiden er sikker og har en krypteret forbindelse, før du overvejer at handle på den. Du skal kigge efter om adressen starter med https:// eller et symbol med en hængelås.
Kilde: Forbruger Europa og FDIH.
/ritzau/FOKUS